سرویس دوره ای

سرویس دوره ای خودرو خارجی و لوکس با سرویس مواردی همچون بررسی و عیب یابی قطعات و تعویض موارد مصرفی مثل روغن و فیلتر هوا انجام می شوند. انجام این سرویس های دوره ای کاملاً الزامی و مهم می باشد. بگونه ای که نتیجه آن باعث افزایش طول عمر خودرو شما می شود.

خدمات سرویس دوره ای توسط یک تعمیرکار یا کارشناس خودرو در محل تعمیرگاه انجام می شود. البته از قدیم مالکان خودروهایشان را به مراکز تعویض روغن می بردند. در تعویض روغنی همانطور که از نامش پیداست تنها روغن ها و فیلترهای هوا تعویض می شدند.

اما امروزه بدلیل حساس شدن و پیچیده تر شدن خودروها، علاوه بر تعویض این مصرفی ها، در سرویس دوره ای باید قطعات بطور کلی مورد بازبینی قرار گیرند. اینطور نام سرویس دوره ای بیشتر به کاری که انجام می شود می آید. در ادامه با فیکس آپ کار با سرویس دوره ای خودرو خارجی همراه باشید.

سرویس دوره ای خودرو

سرویس دوره ای خودرو یکی از روش های بسیار موثر در افزایش طول عمر خودرو می باشد. شاید در ظاهر امری ساده به نظر بیاید اما در واقع رسیدگی به موقع به یک خودرو یکی از عوامل موثر در سالم نگه داشتن آن است. سرویس دوره ای خدماتی است که تعمیرگاه های مختلف به این جهت به مالکان خودرو می دهند.

همانطور که می دانید یک خودرو از قطعات زیادی ساخته شده است. این قطعات می تواند الکترونیکی و مکانیکی باشد. هر قطعه یک طول عمر مفید دارد. اگر این قطعات عمرشان به پایان برسد و پیش از آن اقدام به تعویض نشوند، قطعات دیگر را نیز دچار مشکل می کنند. علاوه بر آن خطراتی را بهمراه خواهند داشت.

سرویس دوره ای خودرو چیست؟

سرویس دوره ای
سرویس دوره ای

به عملیاتی که طی آن عیب یابی بخشی از خودرو انجام می شود را سرویس دوره ای خودرو می گویند. در این نوع از خدمات خودرو مکانیک یا کارشناس خودروی شما را بطور کلی بررسی و عیب یابی می کند. در صورتی که قطعه یا قطعاتی دچار مشکل شده باشند شناسایی می شوند.

همچنین در این سرویس های دوره ای موارد مصرفی تعویض می شوند. مواردی مثل روغن ها و فیلتر های مصرفی در یک خودرو تعویض می شوند. اما متاسفانه افراد زیادی سرویس دوره ای خودرو را تنها تعویض موارد مصرفی می داند و اهمیتی به قطعات مصرفی دیگر نمی دهند.

یک خودرو قطعات مصرفی بسیار زیادی در خود دارد. در نظر داشته باشید که به این قطعات رسیدگی نشود. در این صورت هر یک بخصوص در طول عمر های طولانی خودرو را دچار مشکل می کند. اما با عیب یابی و تعویض و تعمیر به موقع آن ها می توان از شر تعمیر خودرو خلاص شد.

انواع سرویس دوره ای مصرفی خودرو

سرویس دوره ای ماشین ها انواع مختلفی دارد. در این فرایند که توسط یک کارشناس انجام می شود بخش های مختلفی مورد بازبینی قرار می گیرند. تقریباً می توان گفت تمام بخش های خودرو برای این بازبینی و سرویس مهم هستند. نباید از بخش های مختلف یک خودرو در سرویس دوره ای چشم پوشی کرد.

انواع سرویس دوره ای خودرو مواردی هستند که بهتر است در هر سری از سرویس ها انجام شوند. اگر انواع سرویس های دوره ای خودرو در هر زمان مقرر انجام شود می توان به سلامت آن خودرو اطمینان حاصل کرد. اما در غیر اینصورت مشکلاتی که هرباره برای خودرو ایجاد خواهد شد عامل اصلی عدم انجام سرویس دوره ای می باشد.

تعویض روغن موتور

تعویض روغن خودرو یکی از اساسی ترین سرویس های دوره ای یک خودرو است. موتور خودرو به جهت این که بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد نیاز به روغن مخصوص خود دارد. این روغن در هر چند هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد. زیرا این روغن به مرور زمان تیره شده و خاصیت خود را از دست می دهد.

بسته به نوع خودرو و نوع روغن مصرفی مقدار کیلومتر کارکرد می تواند از 3 هزارکیلومتر تا 6 هزارکیلومتر متفاوت باشد. پس از طی شدن این مقدار کارکرد بایستی به تعویض روغن خودرو اقدام کرد. این عملیات روغن قبلی کاملاً از موتور تخلیه شده و روغن جدید جایگزین آن می شود.

تعویض روغن گیربکس

گیربکس خودرو نیز همانند موتور خودرو نیاز به روغن مخصوص خود دارد. زمان تغییر دنده چه در جعبه دنده و چه اتومات این روغن مصرف زیادی دارد. روغن گیربکس نسبت به روغن موتور دیرتر خاصیت خود را از دست می دهد. لذا هرباره نیاز به تعویض ندارد.

البته بهتر این هست که در حین بازدید در سرویس دوره ای، روغن گیربکس مورد بازبینی قرار گیرد. این کار توسط کارشناس به راحتی خروج چند قطره روغن زا گیربکس قابل بررسی می باشد. این کار باعث می شود تا در معرض تعمیر گیربکس قرار نگیرید.

تعویض فیلتر هوا

فیلترهای هوا که در بخش موتور خودرو و برای اتاق خودرو قرار می گیرند نقش مهمی را ایفا می کنند. شاید این تکه پلاستیک به ظاهر ساده نقش چندانی در مصرف و سلامت خودرو نداشته باشد، اما کاملاً تعویض آن ضروری است. فیلتر هوا بخصوص در شهر های آلوده مثل تهران در هر بار سرویس دوره ای باید تعویض گردد.

افراد زیادی تعویض فیلتر هوا را پشت گوش می اندازند. در صورتی که این فیلتر هوا هر چه آلوده تر شده باشد، کمتر بازدهی می تواند داشته باشد. لذا تعویض فیلتر هوا در سرویس دوره ای حتماً باید انجام شود.

سرویس های دوره ای اجزای اصلی

سرویس دوره ای ماشین
سرویس دوره ای ماشین

منظور از اجزای اصلی یک خودرو، از نظر فنی و عملکردی می باشد. قطعاً در این مورد دو آیتم بسیار مهم به ذهن هر شخص می رسد. موتور و گیربکس خودرو مواردی هستند که به نظر اصلی و مهم می آیند. این آیتم از اجزای اصلی تشکیل دهنده یک خودرو هستند.

البته به این معنی نیست که قطعات دیگر مهم نباشند. اما در این سرویس دوره ای از خودرو عملکرد این دو جزء اصلی باید مورد بررسی و عیب یابی قرار بگیرد. میزان لرزش، سر و صدای اضافی برای موتور و ضرایب دنده و نوع حرکت در هر دنده برای گیربکس موارد قابل بررسی هستند.

مسئله مهمی که درباره بررسی و عیب یابی این دو جزء بسیار مهم وجود دارد این است که نمی توان تنها با یک نگاه کلی متوجه مشکل و ایراداتی شد. این جزء برای بررسی های بیشتر نیازمند این هستند تا در تجربیات رانندگی یا مشکلات بوجود آمده مرتبط منجر به باز شدن آن ها شوند.

سرویس دوره ای برق خودرو

خودرو های امروزی کاملاً وابسته به برق و انرژی آن هستند. در گذشته ها خودرو ها بدون نیاز به برق حتی روشن می شدند و تمام اجزای آن به برق وابسته نبودند. در حال حاضر اگر برق در یک خودرو نباشد حتی سیستم ترمز هم دچار مشکل می شود.

از مهم ترین سرویس دوره ای بررسی باتری و سیم کشی خودرو هستند. باتری خودرو باید هر دو یا سه سال بسته به میزان و نوع استفاده تعویض گردد. چراغ های خودرو نیز در این سرویس دوره ای باید بررسی و در صورت وجود مشکل رفع شوند. فیکس آپ کار در خدمات برق خودرو تمام موارد را مورد بررسی قرار می دهد.

سرویس دوره ای لاستیک خودرو

لاستیک های خودرو کاملاً مصرفی هستند. ختی رینگ ها پس از چند سال عمر مفید نیاز به تعویض دارند. لاستیک ها با توجه به آج هایی که دارند پس از یک دوره مصرف باید تعویض گردند. آج لاستیک به وضوح می تواند نشان دهنده وضعیت یک لاستیک باشد.

البته بسیاری از افرادی که از خودروی خود کم استفاده می کنند در مدت زمان های طولانی هم لاستیک هایشان از آج مناسبی برخوردار است.  اما هر لاستیک علاوه بر آج، طول عمر مفید نیز دارد. لاستیک ها بدلیل جسنی که دارند در مدت زمان و گرما و سرما خاصیت خود را از دست می دهند.

مزایا و معایب سرویس های دوره ای ماشین

سرویس دوره ای ماشین را می توان مهم ترین عامل سلامت یک خودرو دانست. البته که عوامل دیگری هم می توانند نقش مهم و مستقیمی روی سلامت خودرو داشته باشند. بطور مثال نوع رانندگی یا تصادفات که می تواند خودرو را دچار مشکلات اساسی کند.

اما از نظر مزایا و معایب سرویس دوره ای، قطعاً اگر کلی بنگریم، تماماً فایده است. یک خودرو با تمام پیچیدگی هایی که دارد نیاز به رسیدگی هم دارد. همه چیز در یک خودرو به هم متصل است. پس حتی یک قطعه در صورت خرابی قطعات دیگر را هم تحت شعاع قرار می دهد.

مزایای سرویس دوره ای  خودرو

از مزایای سرویس دوره ای خودرو می توان به مهم ترین اصل، یعنی سلامت آن اشاره کرد. سلامت یک خودرو یعنی همه چیز. بطور خلاصه باید به موارد زیر در مزایای سرویس دوره ای ماشین اشاره کرد:

  • سرویس دوره ای خودرو های خارجی و لوکس
    سرویس دوره ای خودرو های خارجی و لوکس

    اطمینان از سلامت خودرو

  • اطمینان از سلامت قطعات
  • اطلاع کامل از وضعیت خودرو
  • آسودگی خاطر حین رانندگی
  • کاهش هزینه های تعمیرات خودرو
  • کاهش دفعات مراجعه به تعمیرگاه
  • عمر بیشتر خودرو
  • بهبود عملکرد کلی خودرو
  • صرفه جویی در هزینه های تعمیرات در طولانی مدت
  • عدم وجود مشکل در معاینه فنی سالانه

معایب سرویس دوره ای خودرو

کمی عجیب است که بخواهیم در رابطه با معایب سرویس دوره ای خودرو صحبت کنیم. تماماً همه چیز در سرویس دوره ای خودرو جزء مزایا حساب می شود. اما متاسفانه می توان به یک عیب بزرگ در این مسئله رسید. آن هم سوء استفاده سود جویان از این مسئله است.

تعمیرگاه های غیرمجاز و افرادی که در آن ها فعالیت دارند، در این سرویس های دور های شما را وادار به هزینه های اضافی و غیرضروری می کنند. این امر باعث می شود تا مالک خودرو براساس این رخداد، کمتر به سرویس دوره ای خودرو خود اهمیت بدهد.

چه زمانی باید سرویس دوره ای را انجام داد؟

برخی سرویس های دوره ای در سال چند بار باید انجام شوند. اما برخلاف این ها، برخی دیگر باید هر سال یکبار یا هر دو یا چند سال یکبار انجام شوند. این را می توان بسته به نوع و استفاده خودرو دانست. اما می توان یک فرمول کلی برای زمان انواع سرویس های دوره ای یافت.

  • تعویض روعن: هر 4 تا 5 هزار کیلومتر یا در صورت عدم استفاده هر 6 ماه یکبار
  • تعویض لاستیک: هر 2 سال طبق عمر مفید یا در صورت خرابی و از بین رفتن آج، زودتر از موعد
  • تعویض رینگ: هر 5 سال یکبار در صورت عدم خرابی یا هرگونه مشکل
  • تعویض فیلتر هوا: در صورت هر بار مراجعه به سرویس دوره ای جهت تعویض روغن ها
  • تعویض باتری: هر 2 سال یکبار در صورتی که باتری زودتر دچار مشکل یا ضعف نشده باشد

* در نظر داشته باشید که این اعداد و ارقام کاملاً تقریبی بوده و بسته به نوع خودرو، سال تولید، نحوه مصرف و موارد مرتبط می تواند کمتر یا بیشتر باشد.