صافکاری PDR

صافکاری pdr نوعی صافکاری نقاشی بدون رنگ می باشد که با استفاده ابزارهای مخصوص اقدام به صافکاری بدون رنگ خودرو خارجی می کند. صافکاری و نقاشی PDR از جدیدترین روش های صافکاری نقاشی است که در تمام نقاط خودرو می توان از آن استفاده نمود. صافکاری PDR در تمام خودرو ها و در تمام قسمت هایی که حتی قابل دسترسی نیست قابل استفاده است.

در ادامه مطلب صافکاری PDR در فیکس آپ کار مطالعه خواهید کرد:

صافکاری PDR خودرو

صافکاری PDR
صافکاری PDR

امروزه خودرو ها بدلیل سبک تر شدن و مصرف سوخت بهینه خود از فولادهای سبک تری در ساخت قطعات فلزی در خود استفاده می کنند. اما این روند باعث می شود تا خودرو مقاوت خود را در ضربات از دست بدهد. به همین جهت در برخوردهای حتی کوچک شهری بدنه خودرو آسیب جدی می بیند.

این مسئله باعث شده است تا مراجعه خودرو ها به صافکاری نقاشی بیشتر از قبل شود. علاوه بر آن با توجه به این که اکثر صافکاری و نقاشی ها از روش های سنتی استفاده می کنند، نارضایتی های متعددی از سوی مالکین خودرو ها را در پی داشته است.

به همین جهت نقش صافکاری و نقاشی PDR که یک روش بسیار بروز و مطمئن تری است بسیار پر رنگ تر شده است. افراد حاضرند به جای صافکاری و نقاشی به روش سنتی، خودرو خود را به روش PDR صافکاری کنند. همین مسئله باعث شده تا علاوه بر افزایش مراجعین این روش، افراد متخصص نیز به این سمت حرکت کنند.

صافکاری PDR چیست؟

صافکاری PDR مخفف Paintless Dent Repair و به معنی تعمیر فرورفتگی بدون رنگ می باشد. این روش فرایندی است که باعث ترمیم فرورفنگی های جزئی در بدنه خودرو می شود. بواسطه این روش می توان به نقاطی که دسترسی به آن سخت است رسید و آن ها را ترمیم نمود.

صافکاری و نقاشی PDR بواسطه ابزارهایی که دارد از پشت به داخل بدنه رفته و به اصطلاح قسمت مربوطه را ماساژ می دهد. این عملیات به قدری آهسته و دقیق انجام می شود و بطور مداوم حرکت می کند تا تو رفتگی را از داخل به بیرون هدایت کند.

کاربرد های صافکاری نقاشی PDR

همانطور که پیشتر اشاره شد، صافکاری نقاشی PDR برای ترمیم فرورفتگی های جزئی بکار می رود. ضربات کوچک، نقطه های روی قسمت های مختلف بدنه و آسیب های جزئی را با این روش می توان ترمیم کرد.

ممکن است زمانی شما یک صدمه نسبتاً بزرگی در قسمتی از خودرویتان وارد شده باشد. بخش وسیعی از این آسیب دیدگی به روش های مختلف صافکاری نقاشی شود. همچنان می توان قسمت های نهایی و مختلف دیگر را با استفاده از روش PDR ترمیم نمود.

انواع ابزارهای PDR

در صافکاری با PDR ابزارهای مختلفی وجود دارد که بسته به هر شرایطی می توان از هر کدام از آن ها استفاده کرد. این ابزار ها یک مجموعه ای از ابزار های PDR در صافکاری بدون رنگ می باشد. اگر یک مجموعه صافکاری PDR انجام بدهد، قطعاً تمام این مجموعه ها را داراست. فیکس آپ کار نیز تمام ابزار های PDR را بصورت کامل و دقیق در مجموعه خود دارد.

میله صافکاری

صافکاری بدون رنگ PDR
صافکاری بدون رنگ PDR

میله صافکاری که اصطلاح آن PDR Rods می باشد، مهم ترین ابزار صافکاری PDR می باشد. این میله ها دارای مقاوت بسیار بالایی هستند که از درون قسمت مربوطه را به حرکت در می آورد. این میله ها نیز چند نوع مختلف دارند که بسته به شرایط آسیب دیدگی از ان ها استفاده می شود.

جنس این میله ها از نوع فولاد می باشد که بسیار سخت اما سبک است. البته در ساخت این نوع از میله های صافکاری PDR، هر کشور سازنده به شکل های مختلفی کار کرده است و ممکن است جنس آن کمی متفاوت تر از بقیه باشد.

میله اهرمی: این میله ها که به شکل یک اهرم بوده در قسمت هایی نظیر کاپوت و سقف استفاده می شود و قابلیت اهرم شدن دارد.
میله دم ماهی: در نقاطی که فضای کمی وجود دارد و دسترسی به آن سخت می باشد، از میله دم ماهی استفاده می شود.
میله چرخشی: همانطور که از نامش پیداست، این میله قابلیت چرخش دارد و در قسمت هایی که نیاز به چرخش باشد استفاده می شود.

قسمت های مختلف میله PDR

میله صافکاری PDR قسمت هایی دارد که از شکل و شمایل آن تقریباً می توان آن ها را حدس زد. یک قسمت میله و یک قسمت دیگر دسته میله می باشد. دسته میله که مهم ترین قسمت میله PDR است نحوه کنترل میله را به صافکار و هدایت آن را می دهد. این دسته ها بصورت T شکل و دایره ای شکل هستند.

نگهدارنده

نگهدارنده ابزاری است که به متخصص کمک می کند تا قسمت مربوطه را بتواند محکم نگه دارد. در حین صافکاری با PDR ممکن است بخش مربوطه بدلیل تکان خوردن های میله صافکاری حرکت کند. این نگهدارنده ها مانع از این تکان خوردن ها می شود تا میله در جای خود حین فشار حرکت نکند.

تماس با فیکس آپ کار

شما می توانید با تماس با کارشناسان فیکس آپ کار، بطور رایگان مشاوره گرفته و نوع مشکل یا خدمات درخواستی خود را مطرح کنید و برای حضورتان هماهنگی انجام دهید.

مرکز تعمیرات ماشین خارجی فیکس آپ کار

نیش گیر

نیش گیر که به آن PDR Knock Down Tools هم گفته می شود، برای برگرداندن برجستگی ها و صاف نمودن آسیب هایی است که به بخش های مربوطه وارد شده است. نیش گیر دارای یک چکش هم می باشد که به راحت استفاده کردن آن کمک می کند.

دستگاه صافکاری

دستگاه صافکاری را به اصطلاح PDR Hot Bo نیز می گویند که دستگاهی جهت تسریع روند صافکاری PDR دارد استفاده می شود. این دستگاه برخی عملیاتی که با دست و نیروی جسمانی انجام می شود را راحت تر می کند. با استفاده از نیروی مغناطیسی و گرمایشی فرایند صافکاری را انجام می دهد.

تگرگ کش

تگرگ کش یا Lifter Hand Tools از پرکاربرد ترین و پراستفاده ترین ابزارهای صافکاری با PDR است. با استفاده از این ابزار فرورفتگی ها به بیرون کشیده می شود. در کنار آن صافکار به کمک پد های چسبی قسمت های فرو رفته را به بیرون می کشد.

تفاوت صافکاری نقاشی سنتی با صافکاری PDR

صافکاری نقاشی PDR
صافکاری نقاشی PDR

در صافکاری نقاشی سنتی از ابزارهای میله و چکش و در کنار آن بعضاً جهت گرم کردن قسمت مربوطه از شعله های آتش استفاده می شود. این روش در آسیب های بسیار بزرگتر و جدی تر شاید به نظر درست بیاید. اما در آسیب های بسیار جزئی باعث موج انداختن در قسمت های گسترده تری نیز می شود.

اگر سر و صدای چکش کاری که شاید باعث رنگ پریدگی در برخی نواحی هم بشود فاکتور بگیریم، مدت زمان و انرژی که صافکار برای آن می گذارد بسیار زیاد است. در آن طرف قضیه صافکاری PDR به راحتی ورود یک میله از پشت ماجرا، قسمت های فرورفته را به بیرون هدایت می کند.

این روش باعث می شود تا هم انرژی کمتری بگیرد و هم دقیق تر و سریعتر انجام شود. اگر بعضاً قرار باشد در قسمت مربوطه لیسه گیری هم انجام شود، این روش کمک می کند تا قسمت هایی که رنگ پریدگی دارد بدتر نشود و لیسه گیری راحت تر انجام شود.

قسمت های قابل ترمیم بدنه خودرو

درست است که صافکاری PDR روش بسیار مناسبی برای آسیب های جزئی است. اما شاید بعضاً در قسمت ها یا شرایطی استفاده از آن خیلی قابل قبول نباشد و روش های جایگزین بهتر عمل کنند. در قسمت های قابل ترمیم بدنه خودرو می توان به بخش های اصلی بدنه اشاره کرد.

  • تمام درب های خودرو
  • سقف خودرو
  • کاپوت خودرو

معمولاً ممکن است بسته به نوع و شرایط قسمت آسیب دیده، دیگر PDR نتواند کمک کند. بطور مثال سپرهای پلاستیکی یا گلگیرهای فایبرگلاس که دچار شکستگی هم بشوند دیگر نیاز به ابزارهای دیگری دارد.

هزینه صافکاری PDR

صافکاری PDR ماشین خارجی
صافکاری PDR ماشین خارجی

هزینه صافکاری PDR کاملاً بستگی به ناحیه آسیب دیده دارد. همچنین میزان آسیب دیدگی و گستردگی آن موثر است. البته که ابتدا باید توسط کارشناس مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود چه میزان PDR در آن موثر است.

قطعاً هزینه صافکاری یک درب با کاپوت یا سقف متفاوت است و هزینه و زمان بیشتری می برد. جهت مشخص شدن هزینه صافکاری PDR باید خودرو بصورت حضوری مورد بررسی قرار گیرد. زیرا ممکن است بخش هایی در پشت قسمت آسیب دیده بطور عادی قابل مشاهده نباشد و نیاز به ترمیم داشته باشد.

فیکس آپ کار با کادری کاملاً متخصص و با تجربه در زمینه صافکاری نقاشی PDR انواع خودروهای خارجی، وارداتی و لوکس در تهران آماده ارائه خدمات می باشد. افراد می توانند با تماس با شماره تلفن های درج شده در سایت، با هماهنگی قبلی به مجموعه مراجعه کرده و هزینه صافکاری نقاشی خود را مشخص کنند.