لیسه گیری

لیسه گیری خودرو روشی موثر در از بین بردن خط و خش ها و خراش های روی بدنه خودرو می باشد. لیسه گیری ماشین خارجی بصورت تخصصی و حرفه ای در فیکس آپ کار توسط کادر مجرب و حرفه ای انجام می شود. لیسه گیری انواع خودرو های خارجی، وارداتی و لوکس توسط متخصصین این مجموعه انجام می شود.

در ادامه با آموزش لیسه گیری در فیکس آپ کار خواهید آموخت:

لیسه گیری خودرو

لیسه گیری
لیسه گیری

همانطور که میدانید خودرو ها علاوه بر رسیدگی فنی خود، نیاز به رسیدگی در بدنه خود هم دارند. یکی از مهم ترین و موثرترین روش هایی که برای این نوع رسیدگی انجام می شود، صافکاری و نفاشی خودرو می باشد.

در صافکاری و نقاشی خودرو، قسمت هایی از بدنه که نیاز به صافکاری دارند صاف می شود. علاوه بر آن هم اگر در قسمتی رنگ خودرو از بین رفته باشد از نقاشی خودرو استفاده می شود و قسمت آسیب دیده نقاشی می شود.

اما در برخی موارد قسمت آسیب دیده بسیار جزئی می باشد. رنگ آمیزی و صافکاری قسمت های آسیب دیده جزئی ممکن است از قیمت خودرو بکاهد. به همین جهت روشی برای این موارد به نام لیسه گیری وجود دارد.

لیسه گیری چیست؟

لیسه گیری یکی از روش های از بین بردن خط و خش های روی بدنه خودرو می باشد. البته در شرایطی اگر رنگ بصورت جزئی از روی بدنه خودرو نیز رفته باشد، با لیسه گیری قابل رفع می باشد. در صافکاری و نقاشی به لیسه گیری، لیسه کشی و لیسه کاری نیز می گویند.

لیسه گیری عملیاتی است که سطوح خراشیده شده که عمیق هستند را با رنگ خودرو پر می کند. این عملیات آنقدر انجام می شود تا سطح خراشیده شده با رنگ پر شده و هم سطح قسمت های اطراف شود.

بدنه فلزی خودرو دارای سه سطح فلزی بوده که تا سطح 2 و 3 فلز این خراشیدگی ها با لیسه کاری قابل رفع هستند. تمامی خط و خش ها در هر قسمتی از بدنه خودرو در صورت عدم آسیب دیدگی بدنه، با لیسه کاری رفع می شود.

لیسه گیری چگونه انجام می شود؟

لیسه گیری خودرو
لیسه گیری خودرو

لیسه گیری خودرو طی چند مرحله قابل انجام می باشد. در اولین مرحله سطوح موردنظر باید توسط کارشناس مشخص شوند. پس از آن نیاز می باشد تا رنگ خودرو ساخته شود. رنگ خودرو باید دقیقاً مطابق رنگ فعلی خودرو باشد و هیچ تفاوتی در آن نباشد.

پس از آن که قسمت های موردنظر مشخص شده و رنگ خودرو به متخصص داده شد، لیسه گیری قابل انجام خواهد بود. سطوح توسط کارشناس تمیز خواهد شد و رنگ توسط ابزاری که همانند یک کارت می باشد انجام می شود.

رنگ در قسمت خط و خش ریخته شده و با ابزار لیسه مدام کشیده می شود. این کار به این دلیل انجام می شود تا به اندازه کافی رنگ به عمق خراش وارد شود. در برخی روش ها به قسمت پر شده از رنگ توسط لیسه، حرارت داده می شود تا رنگ منطبق بر آن قسمت جذب شود.

سپس کمی به قسمت موردنظر استراحت داده می شود تا جذب رنگ انجام شود. مجدد عملیات لیسه گیری با استفاده از رنگ خودرو در همان نواحی انجام شده و این عملیات تا زمانی که دیگر رنگ در قسمت مربوطه پس داده شود انجام می شود.

آیا لیسه کشی رنگ محسوب می شود؟

یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که مشتریان حین مراجعه به فیکس آپ کار می پرسند همین می باشد. البته که ممکن است طبق معمول بین علما اختلاف وجود داشته باشد. اما حرف اکثریت کارشناسان بر این است که لیسه گیری رنگ محسوب نمی شود.

حال ممکن است یک ابزار در دستان یک کارشناس حین کارشناسی خودرو قسمت مربوطه را رنگ تشخیص دهد. اما این دیگر به شما بستگی دارد که بتوانید طرف مقابل خود را متقاعد کنید که لیسه گیری انجام شده صافکاری و نقاشی نبوده است. در نهایت بتونه نشدن قسمت مربوطه بسیار در پاسخ به این پرسش مهم می باشد.

تماس با فیکس آپ کار

شما می توانید با تماس با کارشناسان فیکس آپ کار، بطور رایگان مشاوره گرفته و نوع مشکل یا خدمات درخواستی خود را مطرح کنید و برای حضورتان هماهنگی انجام دهید.

مرکز تعمیرات ماشین خارجی فیکس آپ کار

آیا پس از لیسه کاری پولیش الزامی است؟

ساده مختصر در همین ابتدا باید در پاسخ به این سوال بگوییم هم بله و هم خیر. هیچ الزامی برای پولیش کردن ناحیه لیسه کاری شده وجود ندارد. اما دقت داشته باشید که بسیار مهم می باشد که اگر قصد پولیش خودرو خود را دارید، لیسه کاری خراشیدگی ها نیاز است.

البته که اگر قسمت های لیسه کاری شده در بدنه زیاد بوده باشد، پولیش بسیار می تواند مفید باشد. پولیش در این مرحله می تواند به یک دست شدن بدنه خودرو و رنگ آن کمک زیادی کند. حالا این باید طبق نظر کارشناس اعلام شود.

آیا لیسه کشی باعث کاهش قیمت خودرو می شود؟

لیسه گیری ماشین خارجی
لیسه گیری ماشین خارجی

این مسئله باید کاملاً توسط یک کارشناس رنگ نظر داده شود. با توجه به این که در فیکس آپ کار کارشناسی خودرو نیز انجام می شود، باید بگوییم در اکثر مواقع خیر. تنها در موردی لیسه کشی خودرو باعث کاهش قیمت آن خودرو می شود که عمق خراشیدگی بسیار زیاد باشد.

زمانی که عمق خراشیدگی کم باشد و با یک لیسه کشی ساده برطرف شود، قطعاً نه ظاهر خودرو را خراب می کند و از قیمت آن کم می شود. اما در نظر داشته باشید که علاوه بر عمق زیاد خراش، بدنه از حالت خود هم خارج شود. یعنی نیاز به صافکاری نیز داشته باشد.

البته که این مورد را هم باید در نظر داشت که اگر عملیات لیسه کشی خودرو حرفه ای انجام نشود، قطعاً قسمت آسیب دیده جلوه خوبی نخواهد داد. همین مسئله باعث افت بدنه می شود. خودروهای خارجی نیز این مورد بسیار حساس هستند.

اگر لیسه کاری انجام نشود چه اتفاقی می افتد؟

شاید از آن دسته افرادی باشید که خط و خش و خراشیدگی های روی بدنه خودرو را جدی نمی گیرید. باید بگوییم که رسیدگی به آن ها جزء عوامل مهم در نگهداری خودرو می باشد. خودرو شما هر چقدر هم از نظر فنی سالم باشد، بدنه آن نیز باید تمیز و سالم بماند.

یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در این شرایط میافتد، زنگ زدگی قسمت مربوطه می باشد. بدنه خودرو از فلز می باشد و رنگ روی آن فقط برای زیبایی نمی باشد. اگر قسمتی از بدنه خودرو رنگ نداشته باشد یا خراشیده شده باشد، قطعاً دچار زنگ زدگی خواهد شد.

مورد دیگری که باعث می شود به فکر لیسه گیری خودرو خود باشید، پریدگی رنگ در آن نواحی می باشد. شرایط آب و هوا و اتفاقاتی که در محیط می افتد باعث می شود تا قسمت خراشیده شده بیشتر شود. این امر باعث می شود رنگ آن قسمت بیشتر بریزد و در آینده دیگر با لیسه گیری رفع نشود و نقاشی خودرو انجام شود.

قیمت لیسه گیری خودرو

مواردی که در لیسه کشی خودرو باعث می شود قیمت را متغیر کند عوامل مختلفی هستند. تمامی مواردی که مرتبط با خدمات بدنه خودرو می باشد، تنها پس از کارشناسی یک متخصص قابل انجام است. لذا نمی توان برای قیمت لیسه گیری خودرو عددی را به این شکل اعلام کرد.

اما مواردی که می توانید در قیمت لیسه گیری خودرو تاثیر مستقیم بگذارد بسیار کم هستند. اولین عامل میزان عمق خراشیدگی می باشد. هرچه این عمق بیشتر باشد رنگ بیشتری برای پر کردن آن لازم است. قطعاً هزینه ساخت رنگ کاملاً جدا از هزینه لیسه می باشد.

موارد دیگری که باعث می شود بطور مستقیم بر روی لیسه کاری یک خودرو تاثیر بگذارد، مقدار خراشیدگی است. همچنین تعداد این خراشیدگی ها در قسمت های مختلف بدنه تاثیر زیادی دارد.