تعمیر فرمان برقی خودرو یا EPS یکی از خدمات جلوبندی و برق فیکس آپ کار می باشد. تعمیرات جعبه فرمان برقی ماشین بصورت تخصصی و حرفه ای در این مرکز تعمیرگاهی صورت می گیرد. این تعمیرات مخصوص خودروهای امروزی و جدیدتر است که جعبه فرمان آن ها دیگر هیدرولیک نبوده و بصورت برقی می باشد.

فیکس آپ کار بعنوان یک مرکز تعمیرگاهی خدمات کامل تعمیر خودرو خارجی را ارائه می دهد که یکی از این خدمات تعمیر فرمان برقی می باشد. اکثر خودروهای امروز و جدید، چه داخلی و چه خارجی دارای جعبه فرمان برقی هستند. این در حالی است که خودروهای قدیمی تر جعبه فرمان هیدرولیک دارند.

در ادامه مطلب تعمیر فرمان برقی در فیکس آپ کار مطالعه خواهید کرد:

تعمیر فرمان برقی خودرو

تعمیر فرمان برقی - تعمیر فرمان برقی EPS خودرو - فیکس آپ کار
تعمیر فرمان برقی – تعمیر فرمان برقی EPS خودرو – فیکس آپ کار

فرمان های برقی جایگزینی برای فرمان های هیدرولیکی هستند که در خودروهای امروزی از آن استفاده می شوند. البته که دردسرها و مشکلات جعبه فرمان هیدرولیکی را ندارد اما به هر حال این جعبه فرمان برقی هم بعضاً ممکن است دچار مشکل شود. این مشکلات می تواند بسته به نوع خودرو و خطای موجود متفاوت باشد.

در فیکس آپ کار تعمیر فرمان برقی خودرو در مدل های مختلف خودروهای خارجی صورت می گیرد. یک تعمیرکار یا کارشناس در این زمینه باید متخصص در جلوبندی و برق خودرو باشد تا بتواند تعمیرات جعبه فرمان برقی خودرو را انجام دهد. این تعمیرات کاملاً تخصصی و حرفه ای صورت می گیرد تا در آینده مشکلات خاصی ایجاد نکند و مشکل مربوطه نیز رفع شود.

از طرف دیگر با توجه به این که فرمان بخش بسیار مهمی در کنترل خودرو دارد، تعمیر فرمان برقی خودرو با حساسیت بسیار زیادی انجام می شود. تعمیرکار پیش از تعمیر عیب یابی می کند و در نهایت در چندین مرحله تعمیرات انجامی را مورد بررسی قرار می دهد تا از صحت فرایند انجام شده اطمینان حاصل نماید.

تعمیر فرمان برقی در تهران

خدمات مهمی که در تعمیرگاه خودرو فیکس آپ کار ارائه می شود، تعمیر جلوبندی خودرو است. علاوه بر این خدمات، تعمیر فرمان برقی در تهران نیز ارائه می گردد. این تعمیرات بصورت کاملاً تخصصی برای انواع مدل های خودرو های خارجی که مشکلاتی را تجربه می کنند ارائه می شود.

افرادی که مالک خودروهایی هستند که جعبه فرمان آن ها بصورت برقی است می توانند جهت دریافت خدمات تعمیر فرمان برقی در تهران به این مرکز مراجعه کنند. کارشناس پس از مشاهده خودرو عیب یابی را آغاز کرده و مشکل فرمان را میابد. پس از آن در صورت تایید تعمیر فرمان برقی در تهران انجام می شود.

تماس با فیکس آپ کار

شما می توانید با تماس با کارشناسان فیکس آپ کار، بطور رایگان مشاوره گرفته و نوع مشکل یا خدمات درخواستی خود را مطرح کنید و برای حضورتان هماهنگی انجام دهید.

مرکز تعمیرات ماشین خارجی فیکس آپ کار

فرمان برقی چیست؟

سیستم فرمان برقی که به آن فرمان الکتریکی هم می گویند اصلاح EPS به مخفف Electric Power Steering می گویند. این تکنولوژی برای اولین بار در دهه 90 میلادی در خارج از کشور توسط برخی کمپانی ها ارائه و استفاده شد. این تکنولوژی باعث شد تا فرمان برقی ایمنی خودرو ها را افزایش دهد و خودروها صرفه اقتصادی تری در استفاده رانندگان داشته باشد. در دانشنامه ویکی پدیا از فرمان برقی بعنوان فرمان خودکار یافت شده است.

اجزاء فرمان برقی

اجزا و ویژگی فرمان برقی خودرو - فیکس آپ کار
اجزا و ویژگی فرمان برقی خودرو – فیکس آپ کار

فرمان برقی دارای اجزای مختصری است که این جعبه فرمان را تشکیل می دهد. البته که در هر جعبه فرمان برخی اجزا مثل خود فرمان و موارد وابسته به آن یکسان هستند. اما این ساختار جعبه فرمان است که متفاوت بوده و باعث عملکرد دیگری می شود. در ادامه برخی از این اجزاء را مشاهده خواهید کرد:

  • فرمان: غربیلک فرمان که با آن راننده هدایت خودرو را به دست می گیرد.
  • سنسور گشتاور Torque: این سنسور گشتاور بکار رفته را به جریان الکتریکی تبدیل می کند.
  • موتور الکتریکی: این موتور وظیفه انتقال قدرت به فرمان و میل شفت را برعهده دارد.

هنگامی که راننده فرمان را می چرخاند، سنسور ها نحوه و سرعت این چرخش را سنجیده و این اطلاعات را به سنسور گشتاور ارسال می کنند. سپس این اطلاعات از این سنسور خارج و به موتور جهت انجام عملیات ارسال می شود. در نهایت این چرخش به کمک اتصال میان جعبه فرمان و میل شفت انجام می شود.

ویژگی های فرمان برقی

همانطور که پیش تر در مقاله تعمیر فرمان برقی خودرو توضیح دادم، این جعبه فرمان نسبت به جعبه فرمان های دیگر از نظر عملکرد، کیفیت و طول عمر پیشرفت چشمگیری داشته است. از مهم ترین ویژگی های فرمان برقی می توان به راحتی کار با آن اشاره داشت که لذت رانندگی را دو چندان کرده است. در ادامه برخی از این ویژگی های فرمان برقی را مطالعه کنید:

  • فرمان پذیری بالا
  • پایداری در سرعت بالا
  • راحتی در چرخاندن فرمان
  • مصرف سوخت کمتر
  • خرابی ها و هزینه های کمتر

تفاوت فرمان برقی و فرمان هیدرولیک

تفاوت جعبه فرمان برقی و جعبه فرمان هیدرولیک - فیکس آپ کار
تفاوت جعبه فرمان برقی و جعبه فرمان هیدرولیک – فیکس آپ کار

در گذشته اکثر خودروها دارای جعبه فرمان هیدرولیک بوده اند. البته که هنوز هم شاهد این هستیم که خودروهای داخلی به جای استفاده از تکنولوژی جعبه فرمان برقی همچنان از هیدرولیک استفاده می کنند. ناگفته نماند که تکنولوژی جعبه فرمان هیدرولیک نیز از تکنولوژی های قدیمی تر یک سر و گردن بالاتر بوده است.

جعبه فرمان های هیدرولیک دارای یک پمپ هستند که روغن هیدرولیک باعث نرمی استفاده از فرمان می شود. اما در جعبه فرمان برقی دیگر خبری از پمپ نیست و جای خود را به یک موتور الکتریکی کوچک داده است. در این جعبه فرمان ها خرابی ها بسیار کمتر است و دیگر خبری از روغن ریزی و حتی وجود این روغن ها نیست.

البته که به مرور زمان ممکن است این جعبه فرمان های برقی نیز دچار ایراداتی شوند و نیاز به تعمیر فرمان برقی داشته باشند. اما بدلیل ساختار ساده تر و الکتریکی بودن آن دیگر دشواری های تعمیر فرمان هیدرولیک را نخواهد داشت. شیرهای کنترل، تسمه ها، پمپ و جک هیدرولیک جای خودرو را به این ساختار ساده در جعبه فرمان برقی داده اند.

تعمیرات فرمان برقی EPS ماشین خارجی

ماشین های خارجی اکثرا از جعبه فرمان برقی EPS ساخته می شوند. این خودروهای خارجی با توجه به این که از تکنولوژی های بروزتری استفاده می کنند ممکن است در هر کمپانی کمی ساختار متفاوت تری هم در این جعبه فرمان ها داشته باشند. به همین جهت تعمیرات فرمان برقی EPS ماشین خارجی را باید یک کارشناس مسلط به برق و جلوبندی خودروهای خارجی انجام دهد.

در فیکس اپ کار تعمیرات فرمان برقی EPS ماشین خارجی بصورت حرفه ای و تخصصی انجام می شود. عیب یابی صحیح در قسمت های مختلف مثل موتور DC، سنسور ها و جریانات برق از مهم ترین خدمات تعمیر فرمان برقی خودرو می باشد. به همین جهت این فرایند در خودروهای خارجی حساس تر و زمان بر تر از خودروهای داخلی با شرایط عادی دارند.

علت خرابی فرمان برقی خودرو

علت خرابی فرمان برقی خودرو - هزینه تعمیر فرمان برقی - فیکس آپ کار
علت خرابی فرمان برقی خودرو – هزینه تعمیر فرمان برقی – فیکس آپ کار

شاید برای مالکین خودروهایی با فرمان برقی که تا بحال تعمیر خودرو آن چنانی هم انجام نداده اند سوال باشد که چرا فرمان برقی خراب می شود. علت خرابی فرمان برقی خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما مشکلات پیچیدگی زیاد و تعمیرات سختی در پیش نخواهد داشت که باید از ساختار واضح این جعبه فرمان ممنون باشیم.

یکی از علت خرابی فرمان برقی خودرو وجود سر و صدا حین چرخاندن فرمان می باشد. زمانی که فرمان توسط راننده به چپ یا راست حرکت می کند سر و صداهایی مثل تق تق به گوش می رسد. در این حالت ممکن است حتی جلوبندی خودرو نیز دچار عیب و ایراد باشد.

از دیگر دلایل خرابی فرمان برقی خودرو سفت و محکم شدن فرمان است. این مشکل زمانی رخ می دهد که قطعات وابسته به جعبه فرمان برقی دارای ایراد باشند. در چنین شرایطی حتماً باید عیب یابی صورت بگیرد تا قطعه خراب مشخص شود.

زمان پاسخدهی طولانی از این جعبه فرمان از دیگر مشکلاتی است که رخ می دهد. سنسور EPS و گشتاور در این مواقع باید تست شوند که سلامت خود را از دست نداده باشند. همچنین ارتباط این ها با موتور جعبه فرمان اهمیت زیادی دارد که اختلالی در آن ها رخ نداده باشد. از دیگر مشکلات فرمان برقی خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مایع فرمان برقی دارای آلودگی باشد
  • جعبه فرمان بطو کلی خراب باشد
  • موتور فرمان برقی خوب تغذیه نشود
  • مشکلات برقی و باتری خودرو باعث اختلال شود

هزینه تعمیر فرمان برقی خودرو

هزینه تعمیر فرمان برقی خودرو کاملاً بستگی به نوع خرابی آن دارد. این بسیار مهم است که آسیب جدی به موتور جعبه فرمان وارد نشده باشد. در صورتی که خودرویی که فرمان برقی دارد و خرابی در آن احساس می شود باید جهت تعمیر فرمان برقی خودرو به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کرد.

مرکز تعمیرگاهی فیکس اپ کار با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و تعمیرکاران کاملاً متخصص و حرفه ای تعمیر فرمان برقی EPS خودرو را انجام می دهد. هزینه تعمیر فرمان برقی خودرو در این تعمیرگاه کاملاً اقتصادی و در مدت زمان کم بوده است و این تعمیرات توسط این تعمیرگاه تضمین می شود.

تعویض جعبه فرمان برقی خودرو خارجی

خرید و تعویض جعبه فرمان برقی خودرو خارجی - فیکس آپ کار
خرید و تعویض جعبه فرمان برقی خودرو خارجی – فیکس آپ کار

در برخی مواقع مشاهده می شود که جعبه فرمان برقی یک خودرو خارجی کاملاً از بین می رود و دیگر قابل تعمیر نمی باشد.  این آسیب ها در زمان های خاصی مثل تصادفات یا آتش سوزی رخ می دهد. در چنین شرایطی باید تعویض جعبه فرمان برقی خودرو خارجی انجام شود.

بسیار مهم است که جعبه فرمان کاملاً مختص همان خودرو بر روی آن نصب گردد. فیکس آپ کار با توجه به همکاری خود با کمپانی های معتبر خارج از کشور، قطعات و لوازم استوک خودرو های خارجی را وارد می کند. این واردات بدون هیچ واسطه ای  انجام می شود و باعث می شود تا هزینه و زمان کمتری داشته باشد.

پیش از تهیه و تامین جعله فرمان برقی خودرو خارجی، این لوازم استوک خودرو مورد تست قرار می گیرند و بصورت کاملاً اصل و سالم ارائه می شوند. در نهایت تعویض جعبه فرمان برقی خودرو خارجی در این مرکز تعمیرگاهی توسط تعمیرکار حرفه ای انجام می شود و عملکرد آن مورد تست قرار می گیرد.