اکسل خودرو یکی از اجزای حیاتی و ثابت خودرو می باشد که چرخ ها بر روی آن سوار می شوند و به عنوان یک محور مرکزی به حساب می آیند. با توجه به وظیفه آن خرابی اکسل خودرو می تواند باعث لرزش خودرو و ایجاد ضربات ناگهانی به خودرو به هنگام عبور از موانع بشود. اکسل خودرو یکی از قطعاتی می  باشد که وزن خودرو بر آن سوار میشود. علاوه بر این با وجود ایفای نقش محور مرکزی، باعث چرخ ها می شود. با توجه به اینکه قطعات مختلفی بر روی آن سوار می شود وظیفه این قطعه علاوه بر موارد گفته شده می تواند کمی پیچیده تر نیز باشد.

با توجه به وظایف اکسل و اینکه یکی از قطعات ثابت خودرو می باشد می تواند باعث فرسودگی و آسیب هایی نیز بشود. حتماً برای شما نیز پیش آمده است که از خود بپرسید اکسل خودرو چگونه خراب می شود و علائم و عوامل آن چیست. بنابراین با فیکس آپ کار برای توضیح این موارد همراه شوید.

اکسل خودرو چیست؟

خرابی اکسل خودرو + علائم و عوامل آن - فیکس آپ کار
خرابی اکسل خودرو + علائم و عوامل آن – فیکس آپ کار

اکسل خودرو یکی از قطعات اصلی و ثابت ماشین می باشد که وظیفه آن اتصال چرخ ها می باشد و وزن خودرو را نیز تحمل می کنید. این قطعه از قطعات مختلفی تشکیل شده است. اکسل  به صورت پیچیده تری دارای وظایفی است که به آنها اشاره خواهیم نمود. این قطعه علاوه بر موارد گفته شده وظایفی چون متعادل کردن شرایط جاده، حفظ مکانیزم فرمان خودرو، انتقال قدرت و کاهش دور خودرو را نیز بر عهده دارد.

اکسل دارای ساختمانی نسبتاً پیچیده می باشد که باعث خرابی اکسل خودرو می شوند. قطعات تشکیل دهنده اکسل خودرو شامل: بوستر ترمز، پیستون ترمز، بوش مندل، لوازم زیرپا، پدال ترمز، لنت ترمز، کیت های پالانی، چهار شاخ گاردن، صلیبی، فلانچ، دیفینتال با هوزینگ، دنده های کاریر چرخ، گاردان، کله گاوی، سیبک زیر اکسل، سیستم ترمز دیسک ترمز می باشد. خرابی این موارد می تواند مشکلات دیگری را نیز به وجود آورد به عنوان مثال خود یکی از دلایل لرزش موتور می باشد.

همچنین اکسل دارای انواع مختلفی می باشد که شامل اکسل صلب یا ثابت و اکسل تعلیق مستقل می باشد. در اکسل صلب چرخش یک چرخ باعث چرخش چرخ سمت دیگر نیز می شود.  اکسل صلب انواع مختلفی دارند که شامل اکسل جلو فرمان پذیر، عقب محرک، جلو محرک و مرده می باشند.

دیگری نوع اکسل تعلیق مستقل می باشد که همانطور که از نام آن بر می آید به صورت مستقل عمل می کنند. بر خلاف نوع قبلی حرکت یک سمت چرخ بر دیگری تاثیری ندارد و متعلقات اکسل در هر سمت به صورت مجزا عمل می کنند. این اکسل ها مانند میله های تعادل عمل می کنند.

خرابی اکسل خودرو چییست؟

خرابی اکسل خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد. همانطور که گفته شد این قطعه یکی از اجزای ثابت خودرو می باشد و می تواند طی مدت زمانی که استفاده می شود دچار فرسودگی و خرابی بشود. با توجه به اینکه این سیستم دارای قطعات مختلفی می باشد و وزن ماشین را تحمل می کند خرابی اکسل خودرو یک اتفاق رایج می باشد. بنابراین دقت به علائم و عواملی که باعث خرابی آن می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استفاده از سرویس دوره ای خودرو نیز می تواند به پیشگیری از بروز این اتفاق جلوگیری نماید و یا حداقل از شدت خرابی آن بکاهد.

عوامل خرابی اکسل خودرو

خرابی اکسل خودرو عواملی دارد که با پیشگیری از این علائم می توانیم بر طول عمر این قطعه بیافزاییم. همانطور که در تمامی دلایل خرابی خودرو نوع رانندگی اهمیت دارد در این مورد نیز این امر کاملاً تاثیر گذار می باشد. همچنین رسیدگی به موقع به قطعات آن نیز می تواند از بروز خرابی جلوگیری کند. خرابی این قطعه عواملی دارد که به توضیح آنها می پردازیم.

دنده مرده یا دنده نامناسب

عوامل خرابی اکسل خودرو - فیکس آپ کار
عوامل خرابی اکسل خودرو – فیکس آپ کار

دنده ماشین جهت تنظیم دور موتور ماشین کاربرد دارد. این امر باید در دور موتور مناسب انجام شود تا ماشین بهترین عملکرد خود را داشته باشد. معمولاً تعویض دنده بین دور موتور سه و چهار انجام می شود. اگر در دور موتور پایین تر از معیاری که گفته شد اقدام به تعویض دنده نماییم موتور توانایی ادامه حرکت را ندارد که اصطلاجاً به آن دنده مرده می گویند. دنده مرده یا تعویض دنده نا مناسب باعث آسیب به اکسل خودرو می شود.

رها کردن ناگهانی پدال کلاچ

کلاچ قطعه ای می باشد که با فشردن آن، اتصال موتور را از جعبه دنده رها می کند. استفاده از کلاچ در حین حرکت برای تعویض دنده استفاده می شود. در رانندگی ایمن و اصولی باید در زمان مناسب کلاچ گرفته بشود و با فشار مشخص و متعادل آن را رها کرد. در صورتی که به صورت ناگهانی پدال کلاچ را رها کنیم ضربه ناگهانی به خودرو وارد می شود که این مورد خود می می تواند دلیل خرابی اکسل خودرو باشد. اگر این موارد را در نظر نگیریم ممکن است نیاز به تعمیر خودرو پیدا بکنیم.

استفاده مکرر از ترمز و ترمز دستی

ترمز برای کاهش سرعت و در نهایت نگه داشتن خودرو استفاده می شود. ترمز دستی نیز برای ثابت نگه داشتن خودرو استفاده می شود. همانطور که توضیح داده شد قسمتی از وزن ماشین سوار بر اکسل خودرو می باشد. در زمانی که ترمز گرفته می شود بخاطر تبدیل انرژی و فشار آوردن خودرو بر قطعاتی که سوار بر آن می باشند می تواند به اکسل خودرو فشار وارد کند. همین امر اگر به صورت مکرر تکرار بشود باعث مستهلک شدن این قطعه می شود. همچنین ترمز دستی نیز وزن خودرو را بر روی اکسل وارد می کند و این مورد نیز همانند ترمز باعث فرسودگی و شکستن آن بشود.

بکسل کردن

تا به اینجای مقاله خرابی اکسل خودرو بارها از وزن وارده بر روی این قطعه صحبت کردیم. همین امر باعث می شود تا به اهمیت این موضوع پی ببریم. در بسیاری از موارد پیش می آید که برای کمک به دوستان و آشنایان و حتی افرادی که نیاز دارند خودروی آنها را بکسل می کنیم. همین امر باعث می شود تا علاوه بر وزن خودروی شما وزن دیگری نیز به آن افزوده بشود. با اضافه شدن وزن و فشار آمدن به اکسل احتمال خرابی آن را افزایش می دهیم. بهتر است برای این مورد از ماشین های مخصوص بکسل استفاده نماییم.

پارگی گردگیر پلوس

گردگیر پلوس قطعه ای می باشد که ما بین گیربکس و چرخ قرار می گیرد. گرد گیر پلوس به دلیل جایی که قرار میگیرد بسیار حساس می باشد و بعد از مدتی از بین میرود. خرابی این قطعه به دلیل فاسد شدن دچار پارگی می شود و منجر به پس دادن گیریس می شود. پارگی این قطعه خود دلیلی بر خرابی اکسل خودرو می شود.

علائم خرابی اکسل خودرو

بعد از شناسایی دلایل خرابی اکسل خودرو باید بدایم علائم خرابی آن چیست. با توجه به دلایلی که گفته شد متوجه شدیم که چه نکاتی می تواند باعث خرابی اکسل بشود. در صورتی که این قطعه دچار خرابی بشود مطمئناً علائم و نشانه هایی از خود بروز می دهند که می توانیم با دیدن آنها اقدام به رفع آنها بنماییم. اگر این امر صورت نپذیرد ممکن است حتی ماشین نیاز به تعمیر موتور خودرو نیاز پیدا بکند.

لرزش خودرو

تعمیر اکسل ماشین - فیکس آپ کار
تعمیر اکسل ماشین – فیکس آپ کار

لرزش خودرو می تواند یکی از علائم خرابی اکسل باشد. ابن لرزش می تواند در هنگام عبور از سطوح ناهموار ایجاد بشود. گاهاً پیش می آید این لرزش ها با صدای خرخر از زیر ماشین نیز همراه باشد. علاوه بر لرزش هنگام عبور از سطوح ناهموار می تواند هنگام حرکت یا شتاب خودرو نیز رخ بدهد. لرزش خودرو در حد کم می تواند عادی باشد امام همین لرزش هنگام حرکت با سرعت کم نیز می تواند یکی از علائم باشد. در صورت عدم رسیدگی به این مشکل ممکن است که به جلوبندی ماشین نیز آسیب وارد نماید و نیاز به تعمیر جلوبندی خودرو نیاز پیدا بکنید.

صدای ناهنجار در خودرو

با قرار دادن خودرو به دنده یسک حرکت با قدرت کمی می باشد. در این حالت صدای ناهنجاری ایجاد می شود. این مشکل ممکن است به دلیل فشار به مفصل اکسل باشد. شل بودن مفصل اکسل می تواند باعث انتقال ناقص قدرت از  گیربکس به چرخ ها بشود. در بعضی موارد هنگام چرخاندن خودرو صدای ناهنجاری شنیده می شود. این مشکل به دلیل خراب شدن محورهای سرعت می باشد.

وسیله نقلیه حرکت نکند

ممکن است که خودرو به طور معمول روشن بشود و حتی موتور کار بکند ولی خودرو حرکت نکند. در این حالت مشکل می تواند از اکسل خودرو باشد. در این مقاله نکاتی در مورد خرابی اکسل خودرو گفته شد.  با توجه به این علائم دلایل خرابی قابل شناسایی می باشد. خرابی اکسل یکی از مواردی می باشد که برای تعمیر و شناسایی آن نیاز به مکانیک ماهر دارید و فیکس آپ کار آماده ارائه خدمات خودرو می باشد.