جهت آشنایی با بلبرینگ کلاچ باید بدانیم که کلاچ از قطعاتی تشکیل شده است که شامل صفحه کلاچ، نرم کننده کلاچ، بلبرینگ کلاچ، دو شاخه کلاچ، دیسک کلاچ و پدال می باشد. کلاچ یکی از قطعاتی می باشد که با فشردن آن افراد می توانند ارتباط بین موتور و جعبه دنده را قطع نمایند. کلاچ یکی از قسمت های مهم خودرو است که خرابی و فرسودگی آن می تواند علت خرابی گیربکس باشد.

در ادامه مطلب با آشنایی با بلبرینگ کلاچ + علائم خرابی و راه های رفع آن در فیکس آپ کار مطالعه خواهید کرد:

آشنایی با بلبرینگ کلاچ + علائم خرابی و راه های رفع آن
آشنایی با بلبرینگ کلاچ + علائم خرابی و راه های رفع آن

بلبرینگ کلاچ خودرو چیست؟

بلبرینگ کلاچ قطعه ای می باشد که در زمان فشار دادن کلاچ درگیر می شود. زمانیکه شما پدال کلاچ را فشار می دهید ارتباط بین چرخ و دنده قطع می شود تا زمانیکه پدال کلاچ را رها نمایید. این کار را معمولاً زمان تغییر دنده انجام می دهیم. آسیب دیدن بلبرینگ کلاچ تاثیر مستقیمی بر روی گیربکس می گذارد و حتی ممکن است موجب شود تا تعمیر گیربکس انجام دهید. بنابراین آشنایی با تک تک قطعات ماشین می تواند کمک زیادی به شما در استفاده از خودرو بکند.

بلبرینگ کلاچ از جمله قطعات مصرفی خودرو می باشد که معمولاً در زمان تعویض دیسک و صفحه این قطعه نیز تعویض می گردد. البته بلیرینگ های پمپی دارای طول عمر بیشتری هستند و دیگر نیازی نیست به هنگام هربار تعویض دیسک و صفحه آن را نیز تعویض نمایید.

علائم خرابی بلبرینگ کلاچ چیست؟

لرزش پدال کلاچ یکی از علائم خرابی بلبرینگ کلاچ می باشد. این اتفاق زمان فشردن پدال رخ می دهد که لرزش را به پای شما منتقل می کند. از جمله دلایلی که می توانیم به هنگام فشردن پدال کلاچ فهمید سفت شدن آن می باشد. اگر پدال کلاچ سفت شد به طوریکه دنده به درستی جا نرفت و یا حتی دیگر قادر به تعویض دنده نبودید می تواند از علائم خرابی بلبرینگ کلاچ باشد. همچنین شنیدن صداهای اضافی به هنگام تعویض دنده و فشردن پدال کلاچ نیز از علائم فرسودگی و مستهلک شدن بلبرینگ کلاچ می باشد.

دلایل خرابی بلبرینگ کلاچ چیست؟

بعد از آشنایی با بلبرینگ کلاچ باید بدانیم که این قطعه چه زمانی خراب شده است و چه علائم ودلایلی دارد. خرابی این قطعه دلایلی چون فرسودگی تا آسیب های فیزیکی می تواند داشته باشد. برای تشخیص خربی بلبرینگ کلاچ پیش از آنکه آسیب های جدی تری به گیربکس و دیگر قسمت های خودرو بزند باید به متخصصین مراجعه نمایید و از سرویس دوره ای استفاده نمایید.

دلایل خرابی بلبرنگ کلاچ خودرو
دلایل خرابی بلبرنگ کلاچ خودرو

آسیب فیزیکی بلبرینگ کلاچ

این حالت معمولاً در اثر ساییده شدن دو فلز به یکدیگر رخ می دهد. در اثر این اتفاق عمل اکسید شدن رخ می دهد و به همین دلیل لکه های زنگ زدگی شکل میگیرد. اگر فاصله بین محفظه و حلقه خارجی یا حلقه داخلی و شفت افزایش یابد احتمال ساییدگی بالا می رود.

قرار گفتن بار کم روی بلبرینگ کلاچ

این حالت معمولاً زمانی رخ می دهد که خودرو دارای سرغت بالایی باشد و تولید گرمای زیادی بکند. دلیلی که باعث این اتفاق می شود این است که نیروی کافی بین غلتک و میله بلبرینگ کلاچ وجود نداشته باشد و دچار لغزش حباب های بلبرینگ شود. در صورتی که با بررسی توپ های بلبرینگ متوجه چند خط محیطی مجزا یا حلقه ای شده اید نشان دهنده ی کم بار بودن بلبرینگ می باشد.

قرار گفتن بار زیاد روی بلبرینگ کلاچ

ایجاد بار زیاد به روی بلبرینگ کلاچ می تواند باعث خرابی آن بشود. این اتفاق زمان فشار ما بین حباب و میله بلبرینگ رخ می دهد و پلاستیک را دفرمه می کند. همچنین دلایلی دیگری نیز می تواند وجود داشته باشد که شرایط ایجاد بار زیاد روی بلبرینگ کلاچ را فراهم بکنند. به عنوان مثال تعادل نداشتن شفت و نصب نادرست بلبرینگ نیز می توانند باعث ایجاد بار زیاد روی این قطعه بشوند. در ادامه مقاله آشنایی با بلبرینگ کلاچ با دلایل بیشتر خرابی بلبرینگ همراه باشید.

کثیف شدن بلبرینگ

کثیف شدن بلبرینگ با ورود ذرات به داخل لوله بلبرینگ ایجاد می شود. این عامل یکی از دلایل بسیار شایع برای خرابی بلبرینگ می باشد. در ادامه این اتفاق لرزش خودرو ایجاد می شود و همین امر تولید گرما می کند. از نشانه ای دیگر کثیف بودن بلبرینگ ایجاد لبه ای تیز در بلبرینگ می باشد. برای جلوگیری از این اتفاق می توان از محافظ استفاده نمود و همچنین داخل آن را با فشار هوا تمیز کرد.

عدم روغن کاری مناسب

مشکلات صفحه کلاچ و بلبرینگ چرخ - فیکس آپ کار
مشکلات صفحه کلاچ و بلبرینگ چرخ – فیکس آپ کار

بسیاری از آسیب های وارده به خودرو به دلیل ایجاد اصطکاک و گرمای زیاد می باشد. بلبرینگ نیز ازاین اتفاق مستثنی نیست. یکی از کار هایی که از این اتفاق جلوگیری می کند روغن کاری مناسب می باشد. در صورتی که روان سازی از حد استاندارد کمتر باشد باعث ایجاد ساییدگی و در نتیجه تولید گرما می کند. همچنین نباید بلافاصله بعد از روان سازی اقدام به استفاده نمود و باید زمانی را برای اثر بخشی این کار بدهیم. کیفیت روغن مورد استفاده و تاریخ مصرف آن نیز تاثیر بسازایی در کارآمدی روغن دارد. جهت انجام  موارد تخصصی خودرو از جمله روغن کاری بلبرینگ می توانید از خدمات فیکس آپ کار بهره مند بشوید.

آسیب دیدن محفظه بلبرینگ کلاچ

محفظه بلبرینگ می تواند به دلیل عواملی آسیب ببیند. یکی از آن عوامل دمای بالا و خشک شدن محفظه می باشد که در نهایت با برخورد یک عنصر دیگر می تواند دچار شکستگی و از کار افتادن بشود. همچنین بار زیاد باعث جهش بلبرینگ می شود و به محفظه آسیب می رساند.

آشنایی با بلبرینگ کلاچ، دلایل خرابی و شناسایی علایم آن می تواند به شما کمک کند تا از بروز آسیب های جدی به خودرو جلوگیری نمایید. عدم توجه به این نکات می تواند منجر به هزینه های بیشتر و تعمیر خودرو بشود. فعالیت بسیاری از قطعات خودرو به یکدیگر وابسته هستند. عدم رسیدگی به یک بخش می تواند قسمت های دیگر آسیب برساند.

پیشگیری کردن از خرابی بلبرینگ کلاچ

بسیاری از مشکلات خودرو می تواند قبل از اینکه اتفاق بیفتد از وقوع آن پیشگیری کرد. یکی از مهمترین عواملی که باعث پیشگیری از مشکلات خودرو و همچنین خرابی بلبرینگ می شود سرویس های دوره ای می باشد. با استفاده صحیح از پدال کلاچ می توانید به افزایش طول عمر بلبرینگ کمک بکنید. زمانیکه خودرو در حالت ایستاده قرار دارد آن دنده را خلاص کنید. باتوجه به نکات گفته شده و آشنایی با بلبرینگ کلاچ می توانید از بروز آسیب های جانی و مالی جلوگیری نمایید.