کلاچ یکی از قطعات حیاطی خودرو می باشد. اگر از کلاچ صدایی به گوش برسد نشان از خرابی آن دارد. دلایل صدای کلاچ خودرو متفاوت می باشد. همچنین نقص در کلاچ خودرو باعث اختلال در حرکت و توقف خودرو می شود. بنابراین باید دلایل عمده صدا از کلاچ خودرو را بررسی نماییم. پس از تشخیص دلیل صدای کلاچ باید نسبت به رفع آن اقدام کرد.

کلاچ یا کلاژ به عنوان یکی از قطعات با اهمیت خودرو وظیفه قطع اتصال موتور از جعبه دنده یا گیربکس خودرو را بر عهده دارد. اگر این قطعه به درستی کار نکند باعث بروز خرابی هایی در خودرو می شود. هر صدای غیر عادی در خودرو نشانه ای از بروز یک اشکال در خودرو می باشد. کلاچ خودرو نیز همانند دیگر قطعات شامل این خطرات می باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد دلایل صدا از کلاچ خودرو را بررسی کنیم.

آشنایی با کلاچ خودرو - فیکس اپ کار
آشنایی با کلاچ خودرو – فیکس اپ کار

آشنایی با کلاچ خودرو

کلاچ خودرو متشکل از نرم کننده کلاچ، صفحه کلاچ، بلبرینگ کلاچ، دوشاخه کلاچ، پدال و دیسک کلاچ می باشد. کلاچ باعث قطع اتصال بین موتور خودرو و جعبه گیربکس می شود. این عمل باعث می شود تا بتوانید دنده را عوض کنید. زمانیکه شما پدال کلاچ را فشار می دهید باعث بروز این اتفاق می شود و زمانیکه آن را رها میکنید دوباره به حالت حرکت و فعالیت موتور برمی گردد.

کلاچ خودرو نیز مانند دیگر قطعات خودرو دچار خرابی و فرسودگی می شود. اگر به این خرابی ها بی توجه باشیم موجب خرابی و هزینه های بیشتر می شود. به عنوان مثال نقص در کلاچ می تواند خود علت خرابی گیربکس بشود. یکی از نشانه های خرابی کلاچ ایجاد صدا از کلاچ خودرو می باشد. برای رفع آن باید دلایل صدای کلاچ خودرو را بدانیم. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

دلایل شنیدن صدا از کلاچ ماشین

این مشکل ممکن است در زمان های مختلفی می تواند رخ بدهد. معمولاً زمانیکه پدال را فشار می دهیم یا آن را رها می کنیم و همچنین موقع تعویض دنده نیز این صدا شنیده بشود. به عنوان مثال اگر زمان فشردن پدال این صدا شنیده بشود می تواند مشکل از بلبرنگ کلاچ باشد. همچنین اگر هنگام رها کردن کلاچ متوجه این صدا شدید می تواند به دلیل خشکی و خرابی سیم کلاچ باشد.

عوامل دیگری که در ایجاد صدا از کلاچ تاثیر دارد خرابی ارتعاش گیر، اختلال در فن های ارتعاش گیر، خرابی دو شاخه کلاچ و نقص در صفحه کلاچ می باشد. در مجموع برای بررسی صدای کلاچ خودرو باید زمان ایجاد آن را در نظر بگیریم تا بتوانیم دلیل اصلی را شناسایی کنیم. همچنین برای پیشگیری از این اتفاق توصیه می شود در مدت زمان مشخص نسبت به سرویس دوره ای خودرو اقدام نمایید.

نقص در بلبرینگ کلاچ

نقص در بلبرینگ کلاچ - فیکس اپ کار
نقص در بلبرینگ کلاچ – فیکس اپ کار

بلیرینگ کلاچ یکی از قطعات مجموعه کلاچ می باشد. وظیفه این قطعه پشتیبانی از شافت ورودی گیربکس است. این قطعه یکی از قطعات مصرفی خودرو می باشد که معمولاً هنگام تعویض دیسک و صفحه این قطعه نیز تعویض می گردد. این قطعه که یکی از قطعات مهم کلاچ می باشد در انتهای میل لنگ موتور قرار می گیرد. بلبرینگ کلاچ موجب انتقال مقاومت شفت ورودی می شود. این عمل باعث جلوگیری از چرخش چرخ دند ها می شود.

نقص در این قطعه یکی از دلایل صدای کلاچ خودرو می باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که پدال کلاچ را فشار می دهیم و صدایی شبیه تق تق ایجاد می شود. برای رفع این مشکل معمولاً اقدام به تعویض آن می کنند. همانطور که گفته شد تعویض آن می تواند هنگام تعویض دیسک و صفحه انجام بشود. عدم رفع این مشکل نیز تاثیر مستقیمی بر گیربکس شما دارد که در نتیجه شما را مجبور به تعمیر گیربکس می کند.

خرابی دیسک خودرو

یکی دیگر از قطعات مهم در مجموعه کلاچ خودرو دیسک و صفحه کلاچ می باشد. وظیفه آنها انتقال نیرو می باشد. این انتقال نیرو به وسیله دنده ایجاد شده و به چرخ دنده ها منتقل می گردد. این دو قطعه همراه با بلبرینگ به فلایول متصل می شود. دیسک و صفحه خودرو همانند بلبرینگ کلاچ یک قطعه مصرفی در خودرو می باشد که پس از مدتی استفاده به اصطلاح تمام می شود و نسبت به تعویص آن باید اقدام نمایید.

دلایلی که موجب سرعت بخشیدن به اتمام صفحه کلاچ می شود اضافه شدن وزن زیاد به خودرو به وسیله بار یا سرنشینان می باشد. در این حالت زمانیکه خودرو شتاب می گیرد باعث فرسودگی و اتمام صفحه کلاچ می شود. بنابراین یکی دیگر از دلایل صدای کلاچ خودرو اتمام صفحه کلاچ خودرو می باشد. زمانیکه علت خرابی مشخص می شود باید هر چه سریعتر اقدام به رفع آن بکنید در غیر اینصورت خرابی های بیشتری برای تعمیر خودرو رخ می دهد.

نقص در دو شاخه کلاچ

دو شاخه کلاچ خودرو یکی از قطعات حیاتی برای کلاچ می باشد. دو شاخه کلاچ با حرکت دادن بلبرینگ کلاچ به عقب و جلو باعث آزاد یا درگیر شدن کلاچ خودرو می شود. این عمل زمانی رخ می دهد که کلاچ را میگیرم و یا تعویض دنده را انجام می دهیم و اقدام به رها کردن کلاچ خودرو می کنیم.

دو شاخه کلاچ خودرو از جمله لوازم یدکی خودرو می باشد که عواملی باعث خرابی آن می شود. این عوامل شامل ضعف در فن ارتعاش گیر کلاچ یا در یک جهت نبودن موتور و گیربکس می باشد. در این حالت برای رفع صدای بلبرینگ کلاچ باید به یک تعمیر کار ماهر مراجعه نمایید.

خرابی سیم کلاچ خودرو

خراب شدن سیم کلاچ - فیکس اپ کار
خراب شدن سیم کلاچ – فیکس اپ کار

خرابی یا خشکی سیم کلاچ خودرو یکی دیگر از دلایل صدای کلاچ خودرو می باشد. معمولاً این مشکل با شنیدن صدای تق تق هنگام رهاسازی پدال کلاچ همراه است. این مشکل به دلیل فرسودگی و خشک بودن سیم کلاچ رخ می دهد. در این شرایط هنگامی که اقدام به رها کردن پدال می کنیم به موتور ضربه وارد می شود و صدایی از آن شنیده می شود.

سیم کلاچ یکی از قطعات مجموعه کلاچ می باشد. این قطعه شامل یک سیم به همراه پوشش پلاستیکی می باشد. زمانی که پدال کلاچ را فشار می دهیم اهرم متصل به صفحه کلاچ را حرکت می دهد و باعث رها سازی دنده می شود. زمانیکه مشکل سیم کلاچ تشخیص داده شود معمولاً با تعویض آن مشکل رفع می شود. زمانیکه سیم کلاچ دچار نقص می شود علائمی به همراه دارد. برای بررسی آنها با فیکس اپ کار همراه باشید.

  1. سیستم کلاچ بعد از رها سازی همچنان درگیر باشد.

  2. پدال کلاچ با کوچکترین فشاری عمل می کند و پدال کلاچ شل شده باشد.

  3. پدال کلاچ بسیار سفت می شود و فشار زیادی نیاز داشته باشد.

  4. عمل کردن پدال کلاچ در پایین ترین قسمت خود، که باعث فشردن بیشتر کلاچ می شود

  5. به اصطلاح کلاچ خالی کرده باشد و دیگر کار نکند.

همچنین یکی دیگر از اتفاقاتی که خبر از خرابی کلاچ خودرو دارد شنیدن صدا هنگام تعویض دنده می باشد. در مجموع هر گونه اتفاق و صدای جدیدی که پیش از آن وجود نداشته می تواند نشانه ای از خرابی در قسمت های مختلف خودرو باشد. برای تشخیص حرفه ای مشکل حتماً به مراکز مجاز تعمیر خودرو مراجعه نمایید. فیکس اپ کار در زمینه تعمیر خودرو به خصوص تعمیر خودرو های خارجی آمادگی ارائه خدمات حرفه ای به شما عزیزان را دارد.