احیای رنگ خودرو با سطحی ترین قسمت رنگ ماشین سر و کار دارد. در بسیاری از مواقع  رنگ ماشین دچار ضربه مشود و باعث رنگ پریدگی بدنه خودرو می شود. یا در اثر آفتاب سوختگی و اکسیداسیون رنگ سطحی آن دچار آسیب شده باشد. در این موارد اگر به صورت سطحی باشد می توان با استفاده از احیای رنگ که شامل پولیش کردن و موارد دیگر می شود مشکل را رفع نمود. البته میزان آسیب و نوع آن بر روی روش کار مواد و مورد استفاده تاثیر گذار می باشد.

ما در این مقاله قصد داریم در مورد احیای رنگ، نحوه کار آن و مراحل این کار توضیحات کاملی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. در ادامه با فیکس آپ کار ارائه دهنده حرفه ای ترین خدمات خودرو همراه باشید.

احیای رنگ خودرو چیست؟

احیای رنگ خودرو چیست؟ فیکس آپ کار
احیای رنگ خودرو چیست؟ فیکس آپ کار

اولین موردی که در خودرو مورد نظرتان، نظر شما را جلب می کند مطمئناً رنگ آن می باشد. بنابراین تمیز بودن و بی نقص بودن آن تاثیر بسیار زیادی در جلب نظر خودتان و دیگران دارد. مخصوصاً افرادی که قصد فروش خودرو خود را دارند رنگ تمیز و بدون آسیب دیدگی آن می تواند تاثیر بسزایی در بهتر فروش رفتن آن داشته باشد. در بسیاری از موارد ممکن است بخاطر ضربه، آفتاب سوختگی و یا پاشیده شدن مواد مختلفی بر روی خودرو باعث آسیب دیدن رنگ آن بشود.

در اینجور مواقع اگر خودرو آسیب زیادی ندیده باشد و نیاز به تعمیر اساسی نداشته باشد می توانید با احیای رنگ خودرو آن را رفع نمایید. احیای رنگ به معنی از بین بردن خط و خش ها و آسیب های وارده با کمک پولیش و نانو سرامیک می باشد. از بین رفتن رنگ خودرو می تواند به دلیل باران های اسیدی، فضولات پرندگان، برخورد با سطوح دیگر و آفتاب سوختگی پدید بیاید. در بسیاری از مواد ممکن است ابتدا لیسه گیری خودرو انجام بشود و بعد احیای رنگ صورت بگیرد.

نوع رنگ خودرو

در ابتدا خودرو ها به صورت تک مرحله ای رنگ می شدند که این امر خود مشکلاتی را به همراه داشت. از جمله مشکلات این بود که رنگ فقط یک لایه بود و در صورت آسیب دیدن رنگ به راحتی به لایه فلزی زیرین می رسید. علاوه بر آن بسیار شکننده بودند. ضمن اینکه این نوع رنگ زدن به راحتی دچار اکسیداسیون می شدند. بعدها نوع رنگ کردن ماشین تغییر کرد و به صورت دو مرحله ای انجام شد. در این حالت ابتدا یک رنگ زیرین زده می شد و بعد یک لایه رنگ شفاف تر روی آن را می پوشانید.

دلایل خراب شدن رنگ خودرو

از مهمترین دلایل خراب شدن رنگ خودرو قرار گرفتن در مقابل نور خورشید می باشد. زمانی که خودروی شما در مقابل نور خورشید باشد و مخصوصاً زمانیکه تحت تاثیر گرد و غبار و باران اسیدی باعث ایجاد فعل و انفعال شیمیایی می شود که موجب اکسیداسیون رنگ خودرو می شود. در این صورت هر چه بیشتر در این شرایط قرار بگیرد باعث ایجاد لکه های سفید نیز می شود.

در حالت دیگری ممکن است روی خودرو شما موادی چون اسید یا فصولات پرندگان پاشیده بشود که در این حالت نیز به خاطر حالت اسیدی به مرور زمان با ایجاد ترکیبات شیمیایی رنگ خودروی شما شروع به تغییر رنگ یا محو شدن می کند. بهتر است پیش از آنکه به فکر احیای رنگ خودرو باشید در هنگام پارک ماشین بر روی آن چادر مخصوص خودرو بکشید. در این صورت از ایجاد هزینه های اضافی جلوگیری می کنید.

ممکن است در هنگام رانندگی یا حتی در حالت پارک خودروی شما با سطوح دیگر و حتی خودروی دیگری برخورد بکند. این حالت بستگی به شدت برخورد و آسیب دارد. اگر خودروی شما دچار فرو رفتگی شده باشد باید در ابتدا با صافکاری PDR فرو رفتگی ایجاد شده را رفع نمایید. در ادامه به احیای رنگ خودرو بپردازید.

مراحل اصولی احیای رنگ خودرو

انجام هر کاری مراحلی دارد که اگر به صورت اصولی انجام بشود نتیجه بهتری خواهیم گرفت. برای انجام احیای رنگ ماشین نیز همین امر وجود دارد. انجام اصولی احیای رنگ دارای مراحلی است که شامل: تشخیص نوع آسیب، شستشو با مواد خاص، پولیش، واکس زدن و سرامیک کردن می شود. در ادامه به توضیح هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

بررسی نوع آسیب بدنه خودرو

اولین مرحله از احیای رنگ خودرو بررسی و تشخیص نوع آسیب وارده به خودرو می باشد. نوع آسیب وارده به بدنه خودرو برای ترمیم آن تعیین کننده می باشد. ممکن است آسیب وارده آنقدر شدید باشد که شما نیاز به صافکاری نقاشی داشته باشید. اگر آسیب قابل تعمیر باشد به بررسی نوع رنگ می پردازند تا برای مرحله احیای رنگ آماده بکنند.

شستشو با مواد مخصوص نانو

در این مرحله برای شستشو باید از مواد مخصوص نانو استفاده کرد تا گرد غبار و سطوح ناهموار سخت از بین بروند. اما این شستشو با مواد معمولی امکان پذیر نمی باشد. زیرا شستشو باید به شکلی باشد که مواد سخت بر روی آن نیز رفع بشود تا بتوان به صورت دقیق تر مشکل را بررسی نمود و میزان آسیب دیدگی مشخص بشود. تا اقدامات بعدی انجام بشود.

پولیش بدنه خودرو

احیای رنگ خودرو - فیکس آپ کار
احیای رنگ خودرو – فیکس آپ کار

در این مرحله بعد از شناسایی میزان آسیب  شروع به پولیش میکنند. اما ممکن است در ابتدا نیاز به لیسه گیری یا صافکاری نیز باشد. باید از پولیش با کیفیت استفاده نمود. پولیش با ترکیبات مخصوص خود با ساییش رنگ های اطراف محل آسیب دیده رنگ را بر وی آن بکشاند و باعث براق شدن آن بشود.

ممکن است قبل از پولیش برای احیای رنگ خودرو نیاز به سمباده باشد تا سطح ناهموار را بتوان صاف نمود و بعد به صورت سه مرحله ای عملیات پولیش را انجام داد. پولیش در واقع ساینده ای می باشد که برای رفع خط و خش و آفتاب سوختگی و دیگر آسیب های وارد سطحی استفاده می شود.

واکس پولیش بدنه خودرو

از این واکس برای مرحله نهایی پولیش استفاده می کنند. این واکس با ترکیبات مخصوص خود بدنه خودرو را براق می کند. علاوه بر آن، این واکس خاصیت آبگریزی، محافظت در برابر اشعه uv، حرارت و گرمای بالا، باران اسیدی، گرد و غبار دارد و در مقابل ساییدگی و خراش از بدنه خودرو محافظت می نماید. انجام این مرحله توسط دستگاه مخصوص پولیش کاری استفاده می شود.

سرامیک بدنه خودرو

بسیاری از افراد از سرامیک خودرو استفاده نمیکنند. اما سرامیک خودرو با ایجاد لایه محافظ سطح باعث جلوگیری از ورود آسیب های احتمالی می شود. فیکس آپ کار به شما پیشنهاد می کند حتماً بعد از انجام مراحل پولیش از سرامیک بر روی بدنه استفاده نمایید. زیرا این مرحله یکی از مراحل اصولی پولیش بدنه می باشد تا از سطح خودرو در برابر آسیب های احتمالی محافظت نماید. سرامیک بدنه خودرو عمر رنگ بدنه خودرو شما را بسیار بالا می برد.