تغییر رنگ و سیاه شدن روغن موتور از نشانه های خرابی روغن می باشد و باید سریعاً نسبت به تعویض آن اقدام نمود. روغن موتور به عنوان یک روان کننده در خودرو نقش مهمی را ایفا می کند. تغییر رنگ آن نشانه ای برای تعویض می باشد و این مشکل باعث اختلال در عملکرد خودرو می شود. تغییر رنگ علل مختلفی دارد که از تاریخ انقضا تا وجود ناخالصی در آن را شامل می شود.

موتور به عنوان قلب تپنده خودرو برای بهترین عملکرد خود نیازمند ملزوماتی می باشد که یکی از آنها وجود روان کننده با کیفیت است. یک روغن با کیفیت با انجام روانکاری مناسب در پیشرانه باعث عملکرد صحیح آن می شود. بنابراین روغن موتور و چک کردن آن برای خودرو یک اصل می باشد. اگر می خواهید در مورد این جزء اصلی خودرو اطلاعات خود را افزایش دهید با فیکس اپ کار در این مقاله همراه باشید.

روغن موتور چیست؟

آنشایی با <yoastmark class=

روغن موتور به عنوان روان کننده پیشرانه به تمامی منافذ آن وارد می شود و قسمت های مورد نظر را روغن کاری می کند. این عمل باعث بهبود عملکر پیشرانه می شود که کیفیت و مشخصات روغن در این عمل تاثیر بسزایی دارد. این روان کننده بر اثر عواملی خاصیت خود را از دست می دهد که مهمترین آن تاریخ انقضای آن می باشد. بنابراین توجه به تاریخ و چک کردن منظم آن در پیشگیری از خرابی و سیاه شدن روغن موتور جلوگیری می کند.

روغن موتور از ترکیب مواد پایه و افزدونی هایی تشکیل شده است. هر چه کیفیت این موارد بهتر باشد در افزایش کیفیت آن تاثیر مثبت می گذارد. این روان کننده دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  1. مینرال: از این روان کننده بیشتر در خودروهای قدیمی استفاده می شود. ساختار آنها بسیار ساده می باشد و امروزه استفاده چندانی ندارند.
  2. سینتیک: از این نوع روغن در ماشین های مدرن امروزی استفاده می شود. روغن سینتیک دارای کیفیت بالایی می باشد. همانطور که اشاره کردیم از آن در خودرو های مدرنی مانند لکسوس Rx350 استفاده می شود. در صورت نیاز به تعمیرگاه لکسوس Rx350 می توانید از خدمات فیکس اپ کار بهره مند شوید.
  3. نیمه سینتیک: این مدل از روغن ها کیفیتی مابین سینتیک و مینرال دارد. از لحاظ کیفیت از مینرال بالاتر می باشد و امروزه در بین رانندگان بسیار پر مصرف شده است. البته استفاده از این روان کننده برای خودروهای مدرن توصیه نمی شود.

علائم سیاه شدن روغن موتور

هر گونه خرابی در خودرو خود را با علائمی نشان می دهد. این علائم می تواند منحصر بفرد باشد یا به صورت عمومی نمایان شود. روغن موتور نیز مانند دیگر اجزاء خودرو دچار کثیفی و خرابی می شود. این مشکلات خود را به صورت علائمی در خودرو نشان می دهد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. سیاه شدن روغن موتور یکی از مشکلات موجود در آن می باشد.

برای بررسی این مشکل باید علائم آن را شناسایی کنیم و نسبت به رفع آن اقدام نماییم. اقدام سریع برای رفع مشکل به شما در حفظ سلامت موتور کمک بسیاری می کند زیرا در صورت ادامه دار شدن این مشکل منجر به خرابی های بیشتری مانند اختلال در موتور می شود. زمانیکه مشکل به موتور برسد ممکن است هزینه های گزافی را برای تعمیر موتور خودرو ایجاد بکند.

صدای تق تق در موتور

عملکرد موتور با حرکت قطعات و چرخ دنده های مختلف میسر می شود. در موتور خشک اگر این قطعات شروع به کار بکنند در اثر اصطکاک و ضربه صدا می دهند. درست در همین لحظه است که اهمیت روغن موتور مشخص می شود. روغن موتور با روغن کاری این سطوح باعث ایجاد سطحی لغزنده می شود و اصطکاک این قطعات را کنترل می کند. در بسیاری از مواقع به دلیل وجود آلاینده و ناخالصی در روغن باعث سیاه شدن روغن موتور می شود.

زمانیکه روغن دارای ناخالصی باشد روانکاری به خوبی انجام نمی پذیرد و اصطکاک ایجاد شده باعث صدای تق تق در موتور می شود. در خودرو شنیدن هر گونه صدا می تواند دلیلی برای خرابی در خودرو باشد. اینکه صدا در چه زمانی به وجود می آید نشان دهنده نوع خرابی می باشد. از جمله صداهای موجود در خودرو می توان به صدای بلبرینگ کلاچ اشاره کرد که برای رفع صدای بلبرینگ کلاچ می توانید مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

رنگ دود اگزوز

دود آبی اگزوز خودرو - فیکس اپ کار
دود آبی اگزوز خودرو – فیکس اپ کار

 تغیرر رنگ دود اگزوز یکی از علائم اصلی در تشخیص روغن سوزری می باشد. در این حالت زمانیکه این ماده نشتی داشته باشد و به محفظه احتراق برسد باعث پدید آمدن این نشانه می شود. دود حاصل از این احتراق در موتور به رنگ آبی در اگزوز ظاهر می شود. یک یدیگر از دلایل بروز این اتفاق زیاد بودن روغن موتور و سرریز شدن آن می باشد. این نشانه در مقاله سیاه شدن روغن موتور یکی از علائم وجود مشکل در آن می باشد که ارزش بررسی را دارد.

گاهی خروج این دود از اگزوز به صورت دائمی می باشد و در هنگام شتاب گیری نیز افزایش می یابد. دلیل این اتفاق کاهش سطح روغن می باشد. همچنین از دیگر عوامل تشدید کننده این مشکل اشکال در تنه سیلندر و سر سیلند است که در صورت نیاز به اطلاعات در مورد وظیفه واشر سر سیلندر می توانید مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

چراغ چک خودرو

یکی از امکاناتی که در خودرو تعبیه شده است چراغ های چک خودرو می باشد. اگر چراغ چک خودرو روشن شود حتماً از وجود خرابی ای خبر می دهد. یکی از هشدار هایی که به شما می دهد کاهش فشار روغن در موتور می باشد. برا یاینکه موتور عملکردی صحیح داشته باشد باید نسبت فشار در موتور متعادل باشد. این تعادل باعث روغن کاری تمامی قسمت های آن می شود. بررسی چراغ چک خودرو در مقاله سیاه شدن روغن موتور یکی از عوامل اختلال در روغن خودرو می باشد.

در صورتی که این اتفاق رخ می دهد نباید بیش از حد از خودرو کار بکشید. هر چه زمان بیشتری موتور روشن باشد باعث ایجاد خرابی در موتور می شود که می توانید دلایل خرابی موتور خودرو را به طور کامل در مقاله مربوطه مطالعه بفرمایید. اولین کار در این زمان کنار کشیدن و خاموش کردن خودرو می باشد. علت کاهش سطح خودرو می تواند به دلیل نشت آن باشد. اما اگر نشتی وجود نداشته باشد می توانید با اضافه کردن روغن به آن این مشکل را مرتفع سازید.

استشمام بوی روغن

به دلیل وجود سیالات در خودرو و احتراق آنها وجود انواع بو در ماشین می تواند نشانه ای از خرابی در قسمتی از خودرو باشد. یکی از این سیالات روغن موتور می باشد که با حضور در پیشرانه باعث روان کار کردن آن می شود. در ادامه مقاله سیاه شدن روغن موتور به دلایل استشمام بوی روغن در خودرو می پردازیم. از عواملی که باعث بروز این مشکل می شود کاهش سطح روغن، دمای بالا، نشتی روغن و واشر سر سیلند میباشد.

در صورت وقوع این اتفاق خطر آتش سوزی خودرو وجود دارد. برای رفع این خطر باید در اسرع وقت اقدام به کاهش حرارات بالای موتور بنمایید. کم شدن سطح روغن همچنین باعث روغن سوزی نیز می شود که برای شناسایی علت روغن سوزی ماشین و علائم آن باید به یک مکانیک ماهر مراجعه نمایید.رسیدگی به این مشکلات به شما در جلوگیری از ضررهای جانی و مالی کمک شایانی می کند.

دلایل تغییر رنگ روغن موتور

عوامل تغییر رنگ روغن موتور - فیکس اپ کار
عوامل تغییر رنگ روغن موتور – فیکس اپ کار

علاوه بر انقضای تاریخ مصرف روغن دلایلی چون ناخالصی نیز باعث تغییر رنگ آن می شود. وجود ناخالصی در روغن باعث می شود که موتور به خوبی روغنکاری نشود و در ادامه موجب کارکرد نامناسب موتور می شود. تغییر رنگ آن شامل رنگ شیری، قهوه ای و سیاه شدن روغن موتور می باشد.  رنگ سیاه روغن موتور نشانه ای از مشکلات جدی می باشد بنابراین نسبت به شناسایی و رفع آن باید سریعاً اقدام نمایید.

زمانیکه از روغن موتور نو استفاده می کنید رنگ آن کهربایی می باشد. دلایلی برای تغییر رنگ آن وجود دارد که می تواند شامل وجود آلاینده و ناخالصی، دمای بالا و وجود افزودنی های مختلف باشد. البته تیره بودن رنگ آن نشانه ی وجود مشکل حتمی نمیباشد اما می تواند نمایان گر خرابی هایی در خودرو باشد.

رنگ شیری روغن موتور

رنگ روغن موتور در ابتدا رنگی شبیه به کهربا دارد و به مرور زمان به دلیل حرارت بالا، رنگ آن رو به تیره شدن می رود. مواقعی وجود دارد که رنگ روغن یا زودتر تیره می شود یا به حالت شیری و کرم رنگ در می آید. رنگ شیری روغن موتور نشانه ای از نشتی سرسیلند و نفوذ ضد یخ به درون موتور می باشد. زمانیکه این اتفاق رخ می دهد روغن موتور رقیق شده و به رنگ شیری در می آید.

در صورت رقیق شدن روغن خاصیت روان کنندگی آن کاهش می یابد و اصطکاک قطعات موتور بیشتر می شود. جهت رفع این مشکل باید نشتی موجود را برطرف نمایید. البته شایان ذکر است که با استفاده از سرویس های دوره ای خودرو می توانید از وقوع مشکلات این چنینی زودتر از زمان اتفاق جلوگیری نمایید.

رنگ قهوه ای یا سیاه

زمانیکه روغن موتور شروع به تیر شدن می کند نشانه ای از رسیدن زمان تعویض آن می باشد. با تعویض به موقع این روان کننده که حدوداً بین 7000 تا 11000 کیلومتر می باشد به سلامت موتور خودروی خود کمک کنید. از جمله دلایل سیاه شدن روغن موتور وجود کثیفی در آن می باشد. این عامل باعث کاهش عملکرد خودرو می شود که آسیب های زیادی به خودروی شما وارد می کند.

از جمله دیگر دلایل تیره شدن رنگ روغن حرارت بالا و وجود افزدونی در آن می باشد. این افزودنی ها در اثر گرما زودتر دچار تغییر رنگ می شوند و این عاملی بر تغییر رنگ روغن می باشد. نفوذ آب در موتور باعث تیره شدن روغن می شود. البته به دلیل وجود گرمای زیاد آب در مقدار کم تبخیر می شود اما اگر در حجم زیادی باشد باعث وقوع این اتفاق می شود.

دلایل کاهش کیفیت روغن موتور

کاهش کیفیت روغن موتور خودرو - فیکس اپ کار
کاهش کیفیت روغن موتور خودرو – فیکس اپ کار

دلایل کاهش کیفیت یا بر اثر گذشت زمان رخ می دهد، یا بر اثر عوامل جانبی ایجاد شود. همانطور که اشاره کردیم از دلایل سیاه شدن روغن موتور گذر از تاریخ مصرف و وجود حرارت می باشد. این دو عامل از اصلی ترین عوامل تغییر رنگ می باشند اما دلایلی دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  1. حرارت بیش از حد موتور: دمای مناسب جهت کارکرد صحیح روغن موتور 200 الی 230 درجه می باشد و اگر دمای پیشرانه بیش از این مقدار برود باعث تجزیه روغن موتور می شود.
  2. زیاد شدن اکسیداسیون: این اتفاق تا زمانیکه پای کاتالیزورهایی مانند مس و کربن به میان آید امری عادی می باشد. با وجود این دو عنصر در روغن و افزایش حرارت، غلظت آن بیشتر می شود و رو به تیرگی می رود.
  3. کثیفی فیلتر روغن: وظیفه فیلتر کاهش ناخالصی های روغن می باشد. در صورتی که به مرور زمان فیلتر کثیف بشود باعث تجمع این ذرات در روغن شده و از کیفیت آن می کاهد.
  4. خرابی pcv: وظیفه این قطعه به گردش در آوردن گازهای حاصل از احتراق می باشد. در صورت عملکرد بد آن این گازها به روغن نفوذ می کند.
  5. نفوذ بنزین: در صورت وقوع این اتفاق روغن رقیق می شود و از کیفیت آن می کاهد که میزان روان کنندگی آن را کاهش می دهد.
  6. محیط آلوده: در صورت وجود آلودگی محیطی روغن دچار آلودگی می شود و کارکرد آن دچار اختلال می شود.
  7. خرابی موتور: در صورت وجود خرابی در موتور سایش این قطعه بیشتر می شود و ذرات ناشی از اصطکاک قطعات فلزی وارد روغن می شود. فیکس اپ کار به عنوان عضو فعال در واردات موتور استوک در خدمت شما عزیزان می باشد.

زمان تعویض روغن موتور

با توجه به موارد ارائه شده اگر از سلامت خودروی خود اطمینان دارید، نشتی ها و کارکرد بد موتور را رفع نموده اید باید بدانید زمان تعویض معمول روغن چه زمانی می باشد. روغن طور طبیعی پس از طی کردن مسافتی نیاز به تعویض پیدا میکند. همچنین اگر در آن شاهد تیره شدن رنگ بودید نیز باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

در بیشتر خودروهای امروزی چراغ چکی تعبیه شده است که زمان تعویض روغن خودرو را به شما اعلام میکند. شما می توانید با کمک این امکان بسیار مفید زمان تعویض آن را تشخیص دهید. جدای این امکان توصیه میی شود تا در طول مدت زمان معینی حدود یک ماه یک بار آن را چک نمایید.