بررسی دلایل لرزش فرمان موقع ترمز گرفتن بسیار مهم می باشد زیرا بر امنیت خودرو تاثیر میگذارد. عدم رسیدگی به آن موجب گسترش مشکلات به قسمت های دیگر خودرو می شود و علاوه بر خطر انداختن جان سرنشیانان می تواند هزینه های بیشتر تعمیر خودرو را به همراه داشته باشد. لرزش فرمان به هنگام ترمز گرفتن معمولاً در سرعت های بالا رخ می دهد. دلایل زیای در بروز این اتفاق دخیل هستند و باید برای رفع لرزش فرمان ابتدا دلایل آن را شناسایی بکنیم. در این مقاله جهت بررسی دلایل لرزش فرمان با فیکس آپ کار همراه باشید.

دلایل لرزش فرمان موقع ترمز گرفتن + راه حل رفع آن
دلایل لرزش فرمان موقع ترمز گرفتن + راه حل رفع آن

بررسی علت لرزش فرمان هنگام ترمز

لرزش فرمان در حین رانندگی و یا ترمز می تواند دلایل زیادی داشته باشه. علت لرزش فرمان از جمله نا هموار بودن جاده ها تا مشکلات مختلف در خودرو می تواند باشد. برای اینکه بدانیم مشکل لرزش فرمان از کجا می باشد باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهیم تا بتوانیم پیش از بروز آسیب های بیشتر و هزینه ای بالاتر جلوگیری نماییم. در این مطلب ما به بررسی دلایل لرزش فرمان موقع ترمز گرفتن می پردازیم.

مشکل لرزش فرمان بههنگام ترمز می تواند از خرابی در سیستم ترمز و اجزای آن یا سیستم تعلیق خودرو شامل فنر ها، فرمان و میل فرمان باشد. عدم توجه به این مشکل می تواند باعث بروز مشکل گسترده تری مانند تعمیر جلوبندی بشود.

لرزش فرمان به دلیل وجود مشکل در سیستم تعلیق

از جمله دلایلی که باعث ایجاد لرزش فرمان در هنگام ترمز می شود وجود مشکل در سیستم تعلیق می باشد. بالانس نبودن و شل بودن اتصالات لاستیک ها به عنوان یکی از اجزای سیستم تعلیق می تواند باعث لرزش فرمان بشوند. همچنین خرابی و فرسودگی کمک فنرها به عنوان یکی از اجزای مهم در این سیستم می توانند هنگام ترمز در فرمان ایجاد لرزش نمایند.

از دیگر عوامل لرزش فرمان تنظیم نبودن میل تعادل می باشد. وظیفه اصلی میل تعادل حفظ و نگهداری ماشین در حالت متعادل می باشد. خرابی در میل تعادل علاوه بر ایجاد لرزش در فرمان باعث خرابی لاستیک ها نیز می شود و اگر این مشکل رفع نشود ممکن است منجر به چپ شدن ماشین بشود.

لرزش فرمان به دلیل وجود مشکل در ترمزها - فیکس آپ کار
لرزش فرمان به دلیل وجود مشکل در ترمزها – فیکس آپ کار

لرزش فرمان به دلیل وجود مشکل در ترمزها

یکی دریگر از دلایل لرزش فرمان موقع ترمز گرفتن وجود مشکل در سیستم ترمز می باشد. موقع فشردن پدال ترمز لنت به دیسک ترمز میچسبند و باعث میشوند تا سرعت خودرو کاسته بشود تا اینکه بایستد. ایجاد تاب در دیسک ترمز یا روتورها موجب لرزش فرمان در هنگام ترمز می شود. این اتفاق زمانی می افتد که به دلیل اصطکاک زیاد حاصل از چسبیدن لنت به آن بسیار داغ می شود و بعد از سرد شدن تاب بر می دارد. همچنین مستهلک شدن آن نیز باعث بروز لرزش فرمان موقع ترمز می شود.

سفت شدن پدال ترمز یک یدیگر از دلایل لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن است. یکی دیگر از اجزای سیستم ترمز کالیپر می باشد که وظیفه آن اتصال لنت به دیسک ترمز می باشد. در صورت هر گونه مشکل در کالیپر می تواند منجر به ایجاد لرزش در فرمان بشود.

لرزش فرمان به دلیل ایجاد شکستگی در دسته موتور

دسته موتور یکی از قطعاتی می باشد که وظیفه حفظ تعادل خودرو و تحمل وزن ماشین را بر عهده دارد. این قطعه با حفظ تعادل موتور خودرو و مقاومت در برابر لرزش ها ضربات موتور را تا حد زیادی کنترل می کند و از انتقال آن به خودرو جلوگیری می کند. این قطعه ممکن به دلیل گذشتن زمان و استهلاک در طول مدت بشکند و دیگر کارآیی خود را نداشته باشد. این اتفاق باعث ایجاد لرزش فرمان به هنگام ترمز گرفتن می شود.

لرزش فرمان به دلیل خرابی کلاچ و اجزای آن

یکی دیگر از دلایل لرزش فرمان موقع ترمز گرفتن خرابی کلاچ می باشد. اگر فرمان خودروی شما هنگام ترمز گرفتن، تعویض دنده و یا نیم کلاچ دچار لرزش شد مشکل از کلاچ می باشد. کلاچ دارای قطعات متفاوتی می باشد که برای تشخیص منشا خرابی بهتر است آن را به متخصصین تعمیر خودرو نشان بدهید.

لرزش فرمان به دلیل ایجاد مشکل برای پلوس

لرزش فرمان به دلیل ایجاد مشکل برای پلوس - فیکس آپ کار
لرزش فرمان به دلیل ایجاد مشکل برای پلوس – فیکس آپ کار

پولوس یکی از مهمترین قطعات خودرو می باشد. وظیفه پولوس انتقال قدرت از دیفرانسیل به چرخ ها می باشد. پلوس به عنوان یک قطعه حیاتی برای خودرو شما به حساب می آید، ایجاد هر گونه مشکل در این قطعه می تواند یکی از دلایل لرزش فرمان موقع ترمز گرفتن باشد، یا  ممکن است هنگام دور زدن ایجاد صدا بکند. همچنین وجود مشکل در پلوس می تواند باعث ایجاد لرزش هنگام عبور از دست انداز ها بشود. اگر با وجود مشکل در پلوس به حرکت ادامه دهید ممکن خودرو در جایی بایستد.

رسیدگی به پلوس از اهمین ویژه ای برخوردار است زیرا می تواند باعث آسیب رساندن به قسمت های دیگر خودرو بشود و از کار بیوفتد. مواقعی که لرزش فرمان به دلیل مشکمل در پلوس باشد لرزش آن در سرعت پایین محسوس می باشد  و ممکن است در سرعت بالا خود را نشان ندهد. برای جلوگیری از این آسیب ها که منجر به صرف هزینه های گزافی میشود بهتر است قبل از هر کاری از سرویس دوره ای استفاده نمایید تا از سالم بودن خودروی خود اطمینان حاصل نمایید و بتوانید خیلی زود مشکلات آن را رفع نمایید.

راه حل رفع لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن

تا به اینجای مقاله درباره ی دلایل لرزش فرمان موقع ترمز گرفتن صحبت نمودیم. برای شناسایی این مشکل اطلاعات لازم را ارائه کردیم و در ادامه برای رفع آن باید دقت لازم را داشته باشیم. شنیدن صدا به هنگام کلاچ گرفتن، رد شدن از دست انداز و یا هنگام حرکت می تواند خبر از وجود مشکلاتی در کلاچ، پلوس و دسته موتور بدهد.

راه حل رفع لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن - فیکس آپ کار
راه حل رفع لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن – فیکس آپ کار

همچنین وجود لرزش در هنگام ناهمواری های خیابان یا ترمز گرفتن نیز می تواند دلایلی بر خراب بودن سیستم ترمز و سیستم تعلیق باشد. برای رفع این مشکلات باید خودروی خود را به یک مکانیک متخصص نشان بدهید و در صورت نیاز برای خرید لوازم خودرو از فروشنده ها و نمایندگی های معتبر کمک بگیرید.

در بسیاری از مواقع دلیل لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن به خاطر سیستم ترمز می باشد. شایع ترین مشکلات ترمز، تاب برداشتن دیسک ترمز و مشکلات ناشی از کالیپر می باشد. در صورت وجود تاب در دیسک های ترمز رانندگی به مدت کم مشکل زیادی به وجود نمی آورد. ولی در طولانی مدت علاوه بر ایجاد هزینه های گزاف ممکن است به دلیل انتقال ارتعاشات به اتصالات ترمز و کالیپر باعث ایجاد خرابی و سوانح شدیدی برای سرنشینان بشود.

در مجموع برای رفع لرزش فرمان فیکس آپ کار به شما عزیزان توصیه میکند حتماً خودرو خود را به یک متخصص نشان بدهید. فیکس آپ کار آماده ارائه خدمات جهت تعمیر خودروی شما می باشد.