برای شناسایی علائم خرابی پلوس خودرو در ابتدا باید با این قطعه آشنا شویم. پلوس خودرو قطعه ای فلزیd می باشد که به چرخ ها متصل می شود. وظیفه این قطعه مهم انتقال قدرت موتور به چرخ ها می باشد. خرابی پلوس دارای علائمی مانند صدای ناهنجار و عدم حرکت خودرو می باشد. اهمیت این قطعه از آنجایی مشخص می شود که بدون این قطعه خودرو نمی تواند حرکت بکند. در ادامه جهت بررسی علائم و علل خرابی پلوس با فیکس آپ کار همراه باشید.

پلوس خودرو چیست؟

علائم خرابی پلوس خودرو چیست؟ - فیکس آپ کار
علائم خرابی پلوس خودرو چیست؟ – فیکس آپ کار

پلوس خودرو یکی از قطعات حیاتی در حرکت خودرو می باشد. این قطعه جزء قطعات جلوبندی می باشد. وظیفه اصلی پلوس انتقال انرژی تولید شده توسط موتور از طریق دیفرانسیل به چرخ ها می باشد. پلوس خودرو از مشعلی، سه شاخه، گردگیر و سر پلوس تشکیل شده است. سر پلوس خود یکی از قطعات با اهمیت پلوس می باشد که می تواند بسیاری از خرابی ها ناشی از اختلال در کارکرد این قطعه باشد. محل قرار گیری سر پلوس در دو سر شفت می باشد. بنابراین اختلال در عملکرد این قطعه یکی از علائم خرابی پلوس خودرو می باشد.

برای شناسایی دلایل خرابی خودرو باید ابتدا علائم آن را شناسایی کنیم تا بتوانیم دلایل خرابی آن را متوجه بشویم. برای رفع مشکلات پلوس نیاز به تعمیر جلوبندی خودرو داریم. هنگام رانندگی باید به علائم غیر معمول خودرو توجه نماییم. هر راننده ای مطمئناً در حین رانندگی متوجه غیر معمول شدن نحوه فعالیت خودروی خود می شود و باید آن را بررسی نماید.

سر پلوس خودرو

سرپلوس قطعه ای می باشد که وظیفه حرکت نرم چرخش چرخ ها را به هنگام رسیدن به پیچ ها بر عهده دارد. این قطعه به چرخ ها متصل می شود. کار اصلی آن انتقال نیرو و عملکردش در سیستم تعلیق خودرو می باشد. سر پلوس مانند یک مفصل در بین پلوس و چرخ عمل می کند. بسیاری از مشکلات مرتبط با پلوس مربوط به این قطعه می باشد. زیرا در عملکرد پلوس و انتقال نیرو بسیار درگیر می باشد.

گردگیر پلوس خودرو

گردگیر پلوس قطعه ای لاستیکی می باشد که بین گیربکس و چرخ ها می باشد. وظیفه این قطعه محافظت در مقابل گرد و غبار می باشد و در صورت خرابی علاوه بر نشتی گیریکس دچار کثیفی توسط گرد و غبار می شود. بررسی آن در سرویس دوره ای خودرو بسیار با اهمیت می باشد تا از ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری کرد.

سه شاخه پلوس خودرو

این قطعه در جاییکه میله به پلوس متصل می شود قرار میگیرد. احتمالاً در بسیاری از موارد که پلوس مشکل پیدا می کند صدای تق تق می شنوید. دلیل شنیدن این صدا خرابی این قطعه می باشد. اگر به این مشکل زود رسیدگی نشود باعث آسیب رسیدن به دسته های موتور می شود و در نهایت باید برای رفع آن تعمیر موتور خودرو را انجام دهید.

مشعلی پلوس خودرو

مشعلی پلوس خودرو یکی از قطعات پلوس می باشد. این قطعه با قرار گیری به سه شاخه داخل گیربکش به پلوس متصل می شود. این قطعه نیز مانند دیگر قطعات مصرفی خودرو دچار فرسودگی و خرابی می شود. یکی از علائم خرابی پلوس خودرو خرابی در این قطعه می باشد که باعث لرزش خودرو به خصوص در سرعت بین هفتاد تا نود می شود. این لرزش به صورت تقه زدن خود را نشان می دهد. عدم توجه به این مشکل می تواند علت خرابی گیربکس بشود.

تماس با فیکس آپ کار

شما می توانید با تماس با کارشناسان فیکس آپ کار، بطور رایگان مشاوره گرفته و نوع مشکل یا خدمات درخواستی خود را مطرح کنید و برای حضورتان هماهنگی انجام دهید.

مرکز تعمیرات ماشین خارجی فیکس آپ کار

خرابی پلوس خودرو چیست؟

همانطور که گفته شد پلوس خودرو یکی از قطعاتی می باشد که برای حرکت خودرو نقش اساسی را ایفا میکند. این سیستم دارای قطعاتی می باشد که به آنها اشار نمودیم. دلایل خرابی در پلوس علائمی دارد که هر کدام نشان دهنده اختلال در یکی از قطعات آن می باشد. اگر به این علائم بی اعتنا باشیم ممکن است نیاز به تعمیر خودرو با هزینه های زیادی پیدا کنید.

علائم خرابی پلوس خودرو

علائم خرابی پلوس خودرو فیکس آپ کار
علائم خرابی پلوس خودرو فیکس آپ کار

خرابی پلوس خودرو می تواند با نشانه های کوچک تا بزرگ خود را نشان بدهد. این نشانه ها به صورت لرزش، صدای ناهنجار، تقه زدن، شنیدن صدای خرخر هنگام دور زدن و عدم حرکت خودرو خود را نشان می دهد. برای شناسایی دلایل خرابی قطعات پلوس ابتدا باید نشانه های آن را  بشناسیم. در ادامه با علائم خرابی پلوس خودرو همراه باشید.

عدم هماهنگی لنت های ترمز

لنت های ترمز وظیفه کاهش سرعت و در نهایت ایست کامل خودرو را بر عهده دارند. در صورت خرابی محور خودرو این مشکل به لنت ها نیز منتقل می شود. در این حالت لنت ها جابجا می شوند و در صورت ادامه این مشکل ممکن است لنت از کار بیوفتند.

کم جون بودن خودرو برای حرکت

زمانی که خودرو را روشن می کنید و شروع به حرکت می کند در حالت عادی این عمل به نرمی و با سرعت لازمه صورت میگیرد. اگر محور اصلی دچار آسیب و خمیدگی بشود ممکن این اتفاق نیوفتد و ماشین به اصطلاح برای حرکت تقلا بکند. کم جون بودن حرکت خودرو یکی از علائم خرابی پلوس خودرو می باشد.

حرکت نکردن خودرو

زمانی که شما خودروی خود را بدون مشکلی روشن میکنید اما حرکت نمی کند می تواند نشان از خرابی پلوس باشد. در این حالت موتور صدای معمولی و همیشگی خود را دارد و هیچ چراغ هشداری روشن نمی شود. شکستگی در مفصل پلوس علت این مشکل می باشد و در این حالت هر چقدر هم گاز را فشار دهید خودرو حرکت نخواهد کرد.

صدای خرخر هنگام پیچیدن

همانطور که می دانید صدای خودرو می تواند سلامت خودرو را نشان بدهد. پس شنیدن صدای ناهنجار در هر حالتی در خودرو می تواند نشانه ای از خرابی در خودرو باشد. در مورد پلوس این صدا بسیار شدید و شبیه ترکیدن می باشد. و زمانی اتفاق می افتد که در حال دور زدن باشید. دلیل این مشکل می تواند از شل بودن یک مفصل پوسیده باشد.

لرزش خودرو

یکی دیگر از علائم خرابی پلوس خودرو دیده شدن لرزش در خودرو می باشد. لرزش خودرو می تواند دلایل متعددی داشته باشد. لرزش خودرو می تواند از دلایل لرزش موتور نیز باشد. اما اگر خودرو در هنگام عبور از موانع و سطوح ناهموار دچار لرزش شد می تواند ناشی از آسیب به محور باشد. در صورتی که این لرزش ها غیر معمول باشد یا در سرعت های بالاتر احساس کنید خودرو دچار پرش می شود دلیلی بر آسیب پلوس می باشد.

وجود روغن در لبه یا داخل لاستیک

یکی از قطعات پلوس خودرو گردگیر پلوس می باشد. گردگیر از نشت گیریس و روغن جلوگیری میکند. این قطعه یکی از قطعات مصرفی می باشد که باید در سرویس های دوره ای مورد بررسی قرار بگیرند. اگر این لاستیک دچار فرشودگی و پارگی شوند مواد روان کننده به بیرون نشت می کنند. این نشانه را می توان در لبه لاستیک یا در داخل آن مشاهده نمود.

دلایل خراب شدن پلوس

با توجه به علائم خرابی پلوس خودرو می توان دریافت که چه دلایلی باعث بروز این اتفاقات می شوند. یکی از دلایلی که پلوس می تواند به خوبی عمل کند روان بود آن می باشد و روان بودن آن موجب انعطاف این سیستم مورد عملکرد خود می باشد. بنابراین اگر این روان سازی توسط روغن به خوبی انجام نشود کارآیی پلوس کاهش می یابد.

مفصل های پلوس توسط گردگیر که از جنس لاستیک می باشند از تجمع گرد و غبار و آودگی بر روی آن جلوگیری می کنند. علاوه بر اینکه گردگیر از آلودگی مفصل جلوگیری می کند باعث میشود تا روغن نشت نکند. توجه به سالم بودن گردگیر به افزایش طول عمر پلوس کمک می کند.

از آنجاییکه محور پلوس وزن ماشین را تحمل میکنند توسط آزمایش های بسیار برای تحمل وزن مناسب طراحی می شوند. در صورت وجود بار بیشتر از مقدار تعیین شده و فشار اضافی موجب فرسودگی محور می شود. زیاد بودن وزن همچنین عملکرد این محور را در انتقال انرژی به چرخ ها دچار اختلال می کند.

در مقاله علائم خرابی پلوس خودرو با نحوه عملکرد آن، علائم و دلایل خرابی آن آشنا شدیم. باید بدانیم که بسیاری از این علائم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که حتماً مرتبط با پلوس نمی شود. اما دلایلی نیز وجود دارد که می تواند توجه شما را به پلوس جلب کند مانند دلایل لرزش فرمان موقع ترمز که می توانید با مطالعه مقاله مورد نظر اطلاعات کاملی به دست آورید.

قطعات خودرو کاملاً با هم در ارتباط هستند. خرابی در یک قسمت می تواند مشکلات زیادی را برای شما در دیگر قسمت های دیگر ایجاد بکند. به عنوان مثال قطعاتی از پلوس با گیر بکس در ارتباط می باشند که عدم رسیدگی به آن میتواند موجب تعمیر گیربکس خودرو بشود.