از انواع آپشن خودرو و نصب آن ها می توان جهت افزایش امکانات رفاهی، ایمنی و ظاهری خودرو استفاده کرد. نصب آپشن خودرو از خدمات پر تکرار ماشین ها است. محبوب ترین آپشن های خودرو را می توان بسته به نوع آن و مدل خودرو نصب و استفاده کرد.

آپشن های خودرو گزینه هایی به مالک یا راننده خودرو می دهد تا علاوه بر راندن خودروی خود از آن لذت هم ببرد. لذت رانندگی یکی از عوامل نگهداری یک خودرو محسوب می شود و باعث می شود تا با بروز کردن آن نیاز به تعویض نداشته باشد.

در مقاله انواع آپشن خودرو و نصب آن ها در فیکس آپ کار خواهید آموخت:

آپشن خودرو چیست؟

انواع آپشن خودرو و نصب آن ها
انواع آپشن خودرو و نصب آن ها

آپشن که انگیسی Option نوشته می شود به معنای انتخاب می باشد. زمانی که شما در هر پلتفرمی بتوانید بین حالت پیشفرض و حالت دیگری گزینه ای داشته باشید، آپشن نامیده می شود. آپشن ها تنها محصوص خودرو ها نیستند اما زمانی که نام آن اورده می شود ذهن ما به سمت خودرو می رود.

در گذشته خودرو ها تنها کاربردی که داشتند، انتقال افراد یا اشیاء در مسیر های جاده ای بوده است. اما حالا خودرو ها فراتر از طی کردن تنها یک مسیر یا انتقال افراد و اشیاء می باشند.

امروزه نصب آپشن جزء خدمات بسیار محبوب خودرو ها شده است. انواع آپشن خودرو و نصب آن ها بر روی خودروهای مختلفی را که تقاضای تهیه و نصب بالایی دارند. بخصوص افرادی که اصطلاحاً به آن ها ماشین باز گفته می شود.

انواع آپشن خودرو و نصب آن ها

خودرو ها بطور معمول بسته به مدل و سال ساخت آن ها آپشن های جزئی و بسیار کمی را در خود دارند. البته به جز خودرو های لوکس که بهترین و پیشرفته ترین آپشن ها در آن ها کار شده است. از این رو این مسئه باعث می شود تا خودرو برای مالک خسته کنند و تکراری شود.

به همین جهت نصب آپشن ها روی خودرو می تواند تا حد قابل توجهی این موضوع را کنار بزند. تصور کنید خودروی شما که همه چیز آن فابریک شده است، آپشنی به آن اضافه شود. چشم شما ناخواسته مدام به سمت آپشن نصب شده می رود.

حالا تصور کنید علاوه بر این که آپشن نصب شده روی خودرو باعث افزودن امکانات به آن شود، بر روی ایمنی یا ظاهر آن هم تاثیر داشته باشد. دیگر این خودروی فابریک شما با آپشن های نصب شده یک خودروی بروزتر و پیشرفته تر شده است.

نصب آپشن مانیتور خودرو
نصب آپشن مانیتور خودرو

نصب مانیتور خودرو

یکی از زیباترین و محبوب ترین آپشن های خودرو را می توان نصب مانیتور در یک خودرو دانست. بخصوص خودروهای امروزی که اکثراً دارای مانیتور در داشبورد خود هستند. این موضوع باعث شده تا اکثر مالکین خودرو هم به این مسئله واکنش مثبت نشان دهند.

از انواع آپشن خودرو و نصب آن ها یک ماشین باز شاید از هر کدام بزند، اما نصب مانیتور در خودرو را چشم پوشی نمی کند. وجود یک نمایشگر در داشبورد خودرو می تواند علاوه بر زیبایی های زیادی که دارد، امکاناتی هم برای راننده فراهم کند.

بطور مثال می توانید پخش چند رسانه ای را بسیار راحت تر از طریق مانیتور کنترل کنید. یا با نمایشگرهای بروز که خود سیستم عامل دارند به اینترنت دسترسی داشته باشید و از مسیریابی و GPS بهره مند شوید.

گرمکن و سرد کن صندلی

یکی از آپشن هایی که همیشه هم بسیار جلب توجه می کند و هم کاربردی است، گرمکن و سردکن صندلی است. گرمکن صندلی در هوای زمستانی و سردکن صندلی در هوای تابستانی به شکل قابل توجهی می تواند برای راننده و سرنشینان مفید باشد.

در بسیاری از خودروهای لوکس و بروز که برند هم هستند، هردوی این ویژگی ها را در صندلی خود دارند. از انواع آپشن خودرو و نصب آن ها در کشور ما گرمکن و سرد کن صندلی بسیار پر تقاضا است. زیرا خودروهای داخلی دارای چنین ویژگی نیستند. با فیکس آپ کار با مقاله انواع آپشن خودرو و نصب آن ها همراه باشید.

نصب آپشن مانیتور خودرو
نصب آپشن مانیتور خودرو

کیلس یا استارت بدون کلید

کیلس یا به اصطلاح keyless سیستم استارت بدون کلید می باشد. در خدمات نصب آپشن آیتم دیگری است که جزو محبوب ترین آپشن ها می باشد. این آپشن را می توان بر روی تقریباً تمام خودروها نصب و راه اندازی و استفاده کرد.

این سیستم به این شکل عمل می کند که سوئیچ کاملاً از خودرو حذف شده و با یک دکمه خاموش و روشن می شود. نکته جالت توجه دیگر این است که با ستفاده از ریموت آن می تواند خارج از خودرو آن را خاموش یا روشن کرد.

چنین آپشنی در هر خودروی حتی روز دنیا هم کار نمی شود و فقط خودروهای برند مثل بنز یا بی ام و آن ها را دارند. این سیستم بسیار ساده عمل می کند و هزینه بالا و پیچیدگی خاصی هم ندارد.

پاور بالابر شیشه خودرو

همانطور که از نامش پیداست، از انواع آپشن خودرو و نصب آن ها بالابر خودکار شیشه ها یک آپشن شاید معمولی به نظر بیاید. اما این آپشن بسیار کاربردی تر از آن چه که در ظاهر است می باشد.

این آپشن به این شکل عمل می کند که سیستم برقی بالا و پایین بردن شیشه های خودرو با استفاده از یک سیستم مرکزی با قفل نمودن دزدگیر یا ریموت بسته می شوند. البته که باید در نظر داشته باشید که حداقل دو شیشه جلو یا تمام شیشه های خودرو برقی باشند.

به این شکل دیگر تحت هیچ شرایطی فراموش نمی کنیم که پس از خروج از خودرو شیشه ها را بالا ببریم. تنها پس از خروج از آن و قفل نمودن درب، شیشه ها با استفاده از پاور کار شده به سمت بالا حرکت می کنند.

نصب آپشن دوربین دنده عقب
نصب آپشن دوربین دنده عقب

دوربین دنده عقب

دوربین دنده عقب یکی از آپشن های بسیار معمول خودرو ها می باشد. تنها خودروهایی که بصورت خودکار دارای مانیتور یا صفحه نمایش هستند از این آپشن برخوردارند. می توان گفت دوربین دنده عقب جزو پرکاربرد ترین آپشن های خودرو محسوب می شود.

دوربین دنده عقب به این شکل عمل می کند که یک دوربین در عقب خودرو و معمولاً در کنار صندوق یا سپر نصب می شود. سپس توسط یک صفحه نمایش در آینه وسط یا صفحه نمایش متصل می شود.

زمانی که راننده خودرو را در دنده عقب قرار می دهد، صفحه نمایش روی آینه وسط یا مانیتور دوربین دنده عقب را نشان می دهد. به این شکل خودکار در اکثر مواقع پارک کردن مشکلی در دید عقب نخوهید داشت.

آپشن آینه تاشو

آینه تاشو نیز از دیگر آپشن های پر طرفدار بخصوص در کشور ایران است. این آپشن همانند آپشن پاور بالابر شیشه ها عمل می کند. اما به این شکل که پس از قفل نمودن خودرو، آینه ها نیز بطور خودکار خم می شوند.

همچنین در برخی دیگر به این شکل کار می شوند که راننده دکمه هایی جهت خم شدن آینه ها در کابین یا داشبورد داشته باشد. به این شکل دیگر حین پارک کردن یا رد شدن از مسیرهای باریک، نیاز به جابجایی راننده نیست.

مانیتور پشت صندلی

یکی از آپشن هایی که توجه هرکسی را جلب نمی کند و هر راننده ای خواهان آن نیست، مانیتور پشن صندلی است. این مانیتورها در پشت سری صندلی های جلو نصب می شوند و مورد استفاده سرنشینان عقب خودرو قرار می گیرند.

وجود این مانیتورها کاملاً جهت سرگرمی سرنشینان عقب خودرو است و کارایی یا کاربردی برای راننده خودرو ندارد. بیشتر مخصوص افرادی است که بیشتر مسافرت می روند و ممکن است کودکان یا نوجوانانی داشته باشند.

آپشن کروز کنترل

نصب آپشن کروز کنترل
نصب آپشن کروز کنترل

کروز کنترل یک آپشنی هست که هر کسی ممکن است برایش سر و دست هم بشکند. آپشنی فوق العاده کاربری که در اکثر خودرو های با گیربکس خودکار یا اتوماتیک وجود دارد. این آپشم معمولاً روی فرمان یا غریبلک نصب می شوند.

نصب این آپشن باعث می شود تا زمانی که در بزرگراه ها در حال حرکت هستیم، سرعت را به شکل مشخص بر روی مقداری قفل کنیم. در این حالت راننده از موضع استایل رانندگی خود کمی خارج می شود و دیگر نیازی نیست پدال گاز را نگه دارد.

البته نگه داشتن پدال کاز و نگه داشتن سرعت کمی ممکن است خسته کننده باشد. به همین جهت وجود آپشن کروز کنترل کاملاً این نیاز را برطرف کرده و به راننده هم از نظر فکری و هم از نظر جسمی استراحت می دهد.

البته باید در استفاده از این آپشن دقت کافی داشت تا در صورت عدم استفاده صحیح گیربکس را دچار مشکل نکنیم. زیرا صدمات وارده به گیربکس مستقیم بوده و نیاز به تعمیر گیربکس خواهید داشت.

آپشن دیلایت یا چراغ روز

این آپشن را می توان از زمانی که برخی خودروهایی داخلی آن را اضافه کردند محبوب دانست. خودروی 207 ماشینی بود که بطور پیشفرض آن را داشت و از آن پس محبوبیت دیلایت در خودروهای داخلی و نصب آپشن آن بیشتر شد.

دیلایت یا چراغ روز، چراغی است که به محض روشن شدن سوئیچ آن هم روشن می شود. این چراغ  صرفاً جهت زیبایی و بیشتر دیده شدن خودرو از مقابل به کار می رود. البته در اکثر خودروهای امروزی، دیلایت به شکل های مختلف قابل مشاهده است.

مزایا و معایب نصب آپشن خودرو

مزایا و معایب نصب آپشن خودرو
مزایا و معایب نصب آپشن خودرو

آنچه که در مقاله انواع آپشن خودرو و نصب آن ها دیده ایم، تنها چیزی که به ذهن منتقل می کند، کارایی و کاربرد آن ها است. بطور کلی تنها مزایای آن ها به چشم می خورد و شاید معایبی در آن ها دیده نشود.

از مزایای نصب آپشن خودرو کاربرد های آن ها مهم ترین چیزی است که در نگاه اول دیده می شود. این کاربرد ها علاوه بر این که لذت رانندگی را افزایش می دهند، به ظاهر و ایمنی خودرو هم کمک می کند.

در شرایطی هم اگر بی طرف به این قضیه نگاه کنیم، این آپشن ها ارزش خودرو را افزایش می دهد. همچنین این آپشن ها به شدت به چشم می خورند. این باعث می شود تا سرقت از این خودرو ها بیشتر شود و هرجایی نتوان خودرو را پارک کرد.

در صورتی دیگر نیز اگر این آپشن ها قطعات اصل نباشند یا بصورت صحیح و استاندارد نصب نشوند، ممکن است مشکلات برقی زیادی ایجاد کنند. لذا باید لوازم استوک ماشین خارجی را بصورت اصل تهیه و نصب کرد.