یکی از قطعات مهم استپر موتور خودرو و کاربرد آن در عملکرد ماشین می باشد. استوپر یا استپر موتور ماشین که ارتباط مستقیم با دریچه و پدال گاز را دارد، نقش مهمی در روشن نگه داشتن موتور خودرو را برعهده دارد. در اصل این قطعه مهم که بسیار کوچک بوده و به شکل های مختلف به موتور خودرو متصل است، بسیار نقش مهمی دارد.

استپر موتور خودرو را می توان یک قطعه کوچک اما مهم دانست. این قطعه کاملاً بر عملکرد موتور خودرو موثر است. در صورتی که بازبینی های کلی خودرو شامل این قطعه نباشد و مشکلات و خرابی های آن نادیده گرفته شود، آرامش در عملکرد موتور خودرو را سلب می کند.

در مقاله استپر موتور خودرو و کاربرد آن در فیکس آپ کار خواهید آموخت:

قطعه استپر موتور خودرو و کاربرد آن

استپر موتور خودرو و کاربرد آن
استپر موتور خودرو و کاربرد آن

موتور خودروهایی که احتراق داخلی در خود دارند، شرایطی مشخص برای انجام این احتراق برایشان مشخص شده است. استپر موتور وظیفه تنظیم میزان هوای ورودی به دریچه گاز و همچنین روشن نگه داشتن موتور خودرو را بر عهده دارد. استپر موتور به همراه سنسور دریچه گاز اطلاعات لازم را برای ECU ارسال می کند و مانع خاموش شدن موتور خودرو می شود.

با توجه به این که این قطعه در قسمت ورودی دریچه گاز قرار گرفته و در شرایط بیرونی موتور خودرو است، امکان آلودی و خرابی را دارد. آلودگی هایی مثل دود و روغن باعث می شود تا استپر موتور خودرو عملکرد صحیحی نداشته باشد.

در شرایطی که قطعه استپر موتور خودرو دچار خرابی نشده باشد و تنها در معرض آلودگی بوده باشد، می توان با تمیز کردن آن مشکلات را رفع کرد. در صورتی که قطعه به روش های مختلف تمیز شود و همچنان صحیح عمل نکند نیاز به تعویض خواهد داشت.

استپر موتور خودرو چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله استپر موتور خودرو و کاربرد آن گفته شد، این قطعه وظیفه کنترل احتراق و روشن نگه داشتن موتور خودرو را بر عهده دارد. این قطعه با توجه به این که اندازه بسیار کوچکی دارد و مکانیزم آن پیچیدگی ندارد، اما نقش مهمی را ایفا می کند.

استپر خودرو در اکثر خودرو های انژکتوری بکار برده شده است. این قطعه معمولاً بر روی دریچه گاز در موتور خودرو کار شده است. قطعه به شکلی بر روی موتور خودرو کار شده که تعویض آن کار بسیار دشواری نباشد و نیاز به باز کردن موتور خودرو نباشد.

وظایف استپر موتور خودرو

یکی از مهم ترین وظایف استپر موتور خودرو همانطور که گفته شده روشن نگه داشتن موتور خودرو است. قطعاً موتور خودرو در دورهای بالا نیاز به کمک برای روشن نگه داشتن ندارد. منظور از روشن نگه داشتن موتور خودرو بواسطه استپر موتور خودرو، در دور پایین خودرو است.

زمانی که خودرو به اصطلاح بصورت درجا کار می کند و بی حرکت است، این استپر موتور خودرو است که اجازه نمی دهد موتور خاموش شود. در اصل استپر موتور کنترل می کند که شرایط عملکرد موتور در حالت آماده باش، از حد مشخصی خارج نشود.

  • روشن نگه داشتن موتور خودرو در دور پایین
  • کمک به استارت خودرو در هوای سرد
  • روشن نگه داشتن موتور در حین ترمز
  • ایجاد توازن بین دور موتور و گشتاور
  • تنظیم زاویه ژیگلور منیفولد گاز

اجزای تشکیل دهنده استپر موتور خودرو

این قطعه مثل تمام قطعه های دیگری که در خودرو کار می شود، اجزای تشکیل دهنده ای دارد. استپر موتور خودرو وسیله پیچیده ای نیست اما بسیار مهم است که این قطعه سالم باشد. لذا در تهیه آن باید بسیار دقت نمود که این قطعه سالم و اورجینال باشد. بخصوص در خودرو های خارجی و لوکس تهیه لوازم استوک خودرو بصورت اصل بسیار مهم است.

استپر موتور خودرو از بوش جدا کننده، موتور الکتریکی، فنر نگهدارنده، شفت و کلاهک ساخته شده است. این اجزا در کنار یکدیگر قطعه ای به نام استپر موتور را ایجاد کرده اند که توانسته بسیار کاربردی واقع شود. به طوری که عدم وجود آن مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

نحوه عملکرد استپر موتور خودرو

استپر موتور ماشین و کاربرد آن
استپر موتور ماشین و کاربرد آن

قطعه استپر موتور خودرو همانطور که در آموزش استپر موتور خودرو و کاربرد آن گفته شد، بر روی دریچه گاز نصب شده و توسط ECU کنترل می شود. استپر موتور خودرو توسط ترانزیستورهایی که دارد به سمت عقب و جلو توسط کلاهک خود جابجا می شود.

این جابجایی در اصل مشخص کننده میزان هوای ورودی به موتور خودرو است. به این شکل که ابتدا ECU میزان دما را تشخیص داده و با ارسال فرامین خود به استپر موتور خودرو این مقدار را مشخص می کند. در اصل می توان گفت که استپر موتور خودرو خود به تنهایی نمی تواند عمل کند.

با افزایش دمای موتور خودرو، ECU فرمان باز شدن استپر را می دهد تا هوای بیشتری توسط دریچه وارد شود. در شکل دیگر در صورت کاهش دمای موتور، فرمان بسته شدن به استپر داده می شود و زمانی که دما به میزان متناسبی رسید، دریچه بسته می شود.

کاربرد استپر موتور خودرو

تا به این جای کار مشخص شد که استپر موتور خودرو چیست و چگونه عمل می کند و از چه اجزایی ساخته شده است. اما این که این عملکردهایی که می توان داشته باشد در چه شرایطی چه کاربردی دارد هم مهم است.

تقریباً نمی توان گفت که خرابی این قطعه بطور مستقیم باعث خرابی موتور خودرو شده و نیاز به تعمیر موتور ماشین خواهد بود. اما می توان مشاهده کرد که نبود آن یا خراب بودن آن می تواند به خراب شدن موتور کمک زیادی کند.

پس  این بسیار مهم است که حتماً این قطعه باید در میان اجزای متصل به موتور، حضور داشته باشد. استپر موتور خودرو علاوه بر وظیفه روشن نگه داشتن موتور خودرو در دور آرام، وظایف و کاربرد های دیگری هم دارد.

کاربرد استپر موتور خودرو در هوای سرد

تمام مالکین خودرو می دانند که زمانی که هوا سرد می شود، خودرو ها در عملکرد کمی ضعیف خواهند شد. راه کار های زیادی برای هوای سرد وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان شرایط بهتری را برای خودرو ایجاد کرد.

اما علاوه بر تمام این موارد، وجود و سالم بودن و البته تمیز بودن استپر موتور خودرو در هوای سرد کمک همیشگی شما است. زمانی که هوا سرد است مثل ساسات عمل می کند. با تنظیم سوزن ها خودرو راحت تر و با اولین استارت روشن می شود.

کاربرد استپر موتور خودرو در دور موتور

تا اینجای کار در استپر موتور خودرو و کاربرد آن دانستیم که استپر موتور ماشین را در دور پایین تنظیم کرده و مانع از خاموش شدن موتور خودرو می شود. اما مورد دیگری که وجود دارد این است که زمان هایی که فشار بر موتور وارد می شود هم کاربرد استپر دیده می شود.

بطور مثال در زمانی که هوا بسیار گرم است کولر را روشن می کنید، فشار زیاید به موتور ماشین تحمیل می شود. شرایط این بار در دور کم با بدون کولر فرق دارد. اینجاست که استپر موتور باز هم خودش را نشان می دهد و مانع از دور افتادن موتور می شود.

کاربرد استپر موتور خودرو در تنظیم سوخت رسانی

زمانی که خودرو در حالت درجا و بدون حرکت روشن است و موتور کار می کند، به ظاهر باید مصرف سوخت کمتر باشد. اما اینطور نیست و کاملاً عکس این موضوع می باشد. یکی دیگر از کاربرد های استپر موتور خودرو این است که سوخت رسانی را تنظیم کند.

تنظیم سوخت رسانی به موتور در حالت درجا و دور کم، از وظایف و کاربرد های مهم استپر موتور خودرو است. پیشتر در وبلاگ فیکس آپ کار از دلایل روشن شدن چراغ چک ماشین این مورد ها را مطرح کردیم که از دلایل خرابی قطعات مختلف موتور خودرو نیز می باشد.

کاربرد استپر موتور خودرو در تنظیم سرعت دور موتور

کاربرد دیگری که استپر موتور خودرو دارد این است که در زمان تعویض دنده سرعت دور موتور کاهش یا افزایش شدید نداشته باشد. زمانی که شما در دور موتور بالا دنده را عوض می کنید، استپر موتور خودرو میزان بسته شدن هوا را کنترل می کند.

به شکلی که از بسته شدن سریع مسیر هوا جلوگیری می کند تا دور موتور به شکل غیر قابل پیشبینی کاهش یا افزایش نداشته باشد. البته که در چنین شرایطی این قطعه سوخت رسانی و مصرف را هم کنترل و بهینه می کند.

علائم خرابی استپر موتور خودرو

علائم خرابی استپر موتور خودرو
علائم خرابی استپر موتور خودرو

فکر می کنیم تا به این جای کار اگر مقاله استپر موتور خودرو و کاربرد آن را کامل مطالعه کرده باشید، به ضرورت سالم بودن این قطعه پی برده باشید. با توجه به وظیفه و کاربردی که این قطعه در موتور خودرو دارد، قطعاً خرابی آن مشکلاتی را بهمراه خواهد داشت.

از مهم ترین علائم خرابی استپر موتور می توان به عدم پایداری موتور در زمان روشن بودن و درجا کار کردن باشد. استپر قطعه ای نیست که زود خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشد اما باید بطور مداوم آن را بررسی کرد که خراب نشده باشد.

  1. خاموش شدن خودرو پس از استارت خوردن
  2. حالت به اصطلاح خفه کردن موتور در زمان درجا کار کردن
  3. افزایش دور موتور در حالت درجا کار کردن
  4. کم و زیاد شدن دور موتور حین تعویض دنده
  5. افزایش دور موتور در زمان افزایش دما و گرم شدن هوا
  6. گاز خوردن بی دلیل موتور در حالت دنده خلاص