خرابی اگزوز یکی از مشکلات اساسی در خودرو می باشد. بنابراین علائم خرابی اگزوز خودرو را باید بشناسیم تا بتوانیم سریعاً نسبت به رفع آن اقدام نماییم. اگزوز خودرو قطعه ای می باشد که بخار و دود حاصل از واکنش های داخل ماشین را به بیرون هدایت می کند.

قسمت انتهایی این قطعه در پشت ماشین قرار دارد و قابل رویت می باشد. گرچه اگزوز یکی از قطعات اصلی خودرو می باشد اما امروزه علاوه بر آن به عنوان یک قطعه آپشن دار نیز به حساب می آید. البته هر گونه تغییر در اگزوز خودرو جایز نیست و ممکن باعث نقص در عملکرد آن بشود. در مورد مزایا و معایب نصب آپشن خودرو و انواع آپشن خودرو و نصب آنها از مقاله مربوطه استفاده نمایید. در ادامه با معرفی اگزوز خودرو و علائم خرابی آن با فیکس اپ کار همراه باشید.

اگزوز خورو چیست؟ - فیکس اپ کار
اگزوز خورو چیست؟ – فیکس اپ کار

 اگزوز خودرو چیست؟

اگزوز خودرو از سه بخش اصلی ساخته شده است. یک بخش آن به موتور وصل است و کاتالیست به آن متصل می شود. دلیل نصب کاتالیست در این بخش نیاز به دمای بالا که حدود 800 درجه سانتیگراد است می باشد. دیگر بخش های آن قسمت میانی و انتهایی می باشد. بخش های میانی و انتهایی در کاهش صدا و دما تاثیر گذار هستند.

عملکرد اصلی اگزوز خارج کردن گاز ها و بخارات حاصل از سوختن در خودرو می باشد. به طور کلی اگزوز در خارج کردن گازها، کاهش دماو آلایندگی تاثیر گذار می باشد. خرابی اگزوز خودرو در هر کدام از موارد باعث نقص در عملکرد آن میشود. بنابراین لازم می باشد تا علائم خرابی اگزوز خودرو را بشناسیم تا بتوانیم بهترین عملکرد را از اگزوز داشته باشیم.

علائم خرابی اگزوز چیست؟

اگر مقالات سایت را خوانده باشید تا به اینجا متوجه شدیم که سه عامل بو، صدا و توان خودرو خبر از نقص در یکی از قطعات خودرو را می دهد. در مورد اگزوز نیز این عوامل به علاوه نشانه های دیگری در شناخت خرابی اگزوز خودرو به رانندگان کمک می کند.

علائمی همچون احساس بوی دود اگزوز خودرو در داخل، کاهش توان خودرو، نقص در راندمان سوخت، لرزش و صدای نا هنجار در خودرو نشان از خرابی اگزوز می باشد. گرچه هر کدام می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد مثلاً لرزش خودرو یکی از علائمی است که می تواند دلایل زیادی داشته باشد. که می تواند آن را در مقاله علت لرزش خودرو چیست؟ مطالعه بفرمایید.

چراغ چک خودرو روشن شود

زمانیکه که چراغ چک خودرو روشن می شود نشان از یک نقص در خودرو می باشد. از جمله علائم خرابی اگزوز خودرو نیز همین می باشد. خرابی کاتالیزور و سنسور اکسیژن دلیلی بر روشن شدن چراغ چک خودرو است. زمانیکه چراغ چک خودرو روشن می شود باید آن را بررسی نمایید. زیرا ممکن آسیب جدی به خودرو شما وارد بکند.

برای شناسایی مشکل باید به یک تعمیر کار ماهر خودرو مراجعه نماید. زیرا مشکل هر چه باشد می تواند عاملی بر خرابی شدید در خودرو شما باشد. فیکس اپ کار در زمینه خدمات تعمیر خودرو به خصوص تعمیر خودرو خارجی آماده ارائه خدمات تخصصی و حرفه ای به شما عزیزان می باشد.

اختلال در راندمان سوخت

افت در راندمان سوخت خودرو از جمله علائم در خرابی اگزوز خودرو می باشد. در بسیاری از موارد بازگشت دود خودرو به داخل موتور و همچنین و عدم دریافت اکسیژن کافی توسط موتور می تواند آسیب جدی به موتور شما وارد کند. اگر این مشکل را پیگیری نکنید ممکن است حتی نیاز به تعمیر خودرو پیدا کنید.

افزایش سوخت در خودرو نیز یکی دیگر از علائم می باشد. البته ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. ولی ممکن است اگزوز شکسته باشد. در این حالت موتور باید بسیار بیشتر کار بکند و همین عاملی بر افزایش سوخت خودرو می شود. اگر در هر حالتی متوجه سوخت بالا شدید و یا راندمان سوخت بر هم خورد آن را به یک متخصص مکانیک نشان دهید.

بوی دود اگزوز در داخل خودرو

بوی دود اگزوز در داخل خودرو - فیکس اپ کار
بوی دود اگزوز در داخل خودرو – فیکس اپ کار

یکی از اصلی ترین علائم خرابی در اگزوز استشمام بوی اگزوز خودرو در داخل می باشد. اگر در حالیکه خودروی شما روشن می باشد و بوی اگزوز را در داخل متوجه شدید نشانه ی خرابی اگزوز خودرو می باشد. از آنجایی که اگزوز خودرو گاز خطرناک مونوکسید کربن را خارج می کند ورود آن به داخل بسیار خطرناک می باشد.

ممکن است گاز های سمی قبل از رسیدن به کاتالیزور به داخل خودرو وارد شود. از آنجایی که این گاز ها بسیار سمی می باشند جهت رفع آن حتما به یک مکانیک مراجعه نمایید. زیرا این گاز ها برای انسان بسیار مضر هستند و استشمام بیش از حد آن می توانید آسیب های جبران ناپذیری به سرنشینان وارد بکند. علاوه بر آن باعث اختلال در عملکر خودروی شما نیز می شود.

صدای ناهنجار از اگزوز

همانطور که اشاره کردیم یکی از علائم عمومی خرابی در خودرو وجود صدای غیر معمول در آن می باشد. بنابراین صدای ناهنجار در خودرو نیز یکی از علائم خرابی اگزوز خودرو می باشد. این خرابی می تواند به دلیل ترک در لوله، زنگ زدگی صداگیر و نشتی واشر باشد. نتیجه این خرابی وجود صدای بلندی در آن می باشد.

البته دلیل این صدا در خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای تشخیص آن باید به یک متخصص در این زمینه مراجعه نمایید. اگر مشکل در اگزوز خودرو باشد باعث افت در سوخت می شود که خود عاملی بر افزایش مصرف بنزین شما می شود. همچنین اگر صدای ناهنجار اگزوز شما زیاد باشد موجب درگیری با جریمه های سنگین راهنمایی و رانندگی شوید.

لرزش خودرو

لرزش خودرو نیز از علائمی می باشد که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال موقع فشردن پدال ترمز خودرو دچار لرزش می شود که باید دلایل لرزش فرمان خودرو موقع ترمز گرفتن را بدانیم. در صورت خرابی اگزوز خودرو نیز لرزش هایی را در فرمان و پدال گاز حس می کنیم.

دلیل این خرابی احتمالاً به خاطر نشتی در اگزوز می باشد. در این صورت باید هر چه سریعتر به یک مکانیک ماهر مراجعه نمایید. اگر به این مورد رسیدگی نشود نشتی بزرگتر می شود و لرزش به کل اتاق خودرو منتقل می شود. هر چه لرزش بیشتر بشود حفظ تعادل خودرو سخت تر می شود. هر چه بیشتر به سرویس دوره ای خودرو اهمیت بدهید و به موقع آن را انجام دهید احتمال هر گونه خرابی کمتر می شود.

صدای موتور زیاد شود

صدای موتور زیاد شود - فیکس اپ کار
صدای موتور زیاد شود – فیکس اپ کار

یکی از وظایف اگزوز خودرو کم کردن صدای موتور خودرو می باشد. در صورتی که در اگزوز نشتی به وجود بیاید صدای موتور نیز افزایش پیدا می کند. این یکی از اولین و اصلی ترین مواردی است که باعث تعمیر اگزوز می شود. اگر به این مورد به زودی رسیدگی نشود موجب خرابی موتور نیز می شود.

نشتی احتمالاً در منیوفیلد یا اتصلات مسیر سیستم اگزوز می باشد. نشتی در منیوفیلد باعث افزایش صدای موتور می شود به علاوه اینکه باعث می شود بسیاری از گاز های سمی تولید به داخل خودرو نفوذ کند. این امر باعث به خطر افتادن سلامت سرنشینان می شود.

زمان تعویض اگزوز خودرو

تا به اینجای مقاله در مورد علائم خرابی اگزوز خودرو صحبت شد. هر کدام از علائم می تواند نشانه تعویض اگزوز خودرو باشد. اما علاوه بر آن اگزوز خودرو شامل طول عمر خاصی می باشد. معمولاً اگزوز خودرو پنج سال عمر می کند. البته موارد زیادی می باشد که این طول عمر را کاهش می دهد.

مواردی مانند دست اندازهای جاده ای، وجود رطوبت زیاد و پوسیدگی آن، ایجاد سوراخ، شکستگی در قطعات و کاتالیست باعث افت کارآیی اگزوز می شود. در مورد اگزوز، تعویض آن توصیه می شود. زیرا هر گونه تعمیر ممکن است باعث ایجاد خرابی های بیشتری بشود. در مورد خرید اگزوز و قطعات آن می توانید از خدمات فروش قطعات استوک خودرو فیکس آپ کار استفاده نمایید.

همانطور که همگی می دانیم پیشگیری بهتر از درمان می باشد. همانطور که گفته شد اگزوز مانند هر قطعه دیگری طول عمر مفیدی دارد. این طول عمر با توجه به نحوه نگهداری آن کاهش می یابد. پس بهتر است در مورد نگهداری از اگزوز مواردی را رعایت نماییم. در پایان این مقاله با رعایت نکات لازم برای نگهداری اگزوز خودرو با فیکس اپ کار همراه باشید.

  1. تا حد امکان از مسیر های پر از چاله و ناهموار عبور نکنید.

  2. در طول سال نسبت به سرویس اگزوز اقدام نمایید.

  3. ارتفاع ماشین را در حد استاندارد نگه دارید. با کاهش ارتفاع خودرو احتمال ضربه دیدن آن نیز افزایش پیدا می کند.

  4. بلافاصله پس از ایستادن خودرو را خاموش نکنید. زیرا معمولاً با این کار مقداری آب در آن باقی می ماند که باعث زنگ زدگی اگزوز می شود.