فرمان برقی خودرو یکی از قطعات خودرو می باشد که جایگزین نوع هیدرولیک شده است. برای استفاده از آن باید بدانیم نشانه های خرابی فرمان برقی خودرو چیست؟ بله! این قطعه نیز با وجود اینکه نسبت به فرمان هیدرولیک مدرن تر است دچار خرابی نیز می شود. فرمان برقی مانند هر قطعه و سیستمی که در ماشین وجود دارد دچار خرابی و فرسودگی می شود. اما اگر منشا مشکل را بدانیم و نسبت به تعمیر زود اقدام کنیم از بروز صدمات بیشتر نیز جلوگیری خواهیم کرد.

تکنولوژی برای راحتی انسان ها به وجود می آید. فرمان برقی نیز به عنوان یک تکنولوژی به روز جهت آسایش و تسلط بیشتر رانندگان در حین رانندگی می باشد. یکی از نیازهای رانندگان در موقع رانندگی تغییر جهت های ناگهانی می باشد. در این سیستم، فرمان برقی امکان عکس العمل سریعتری نسبت به نوع هبدرولیکی در اختیار راننده قرار می دهد. خرابی فرمان برقی باعث بروز خطراتی برای رانندگان می شود. در ادامه فیکس اپ کار به بررسی خرابی ها و علائم آن می پردازد.

فرمان برقی چیست؟

فرمان برقی چیست؟ - فیکس اپ کار
فرمان برقی چیست؟ – فیکس اپ کار

فرمان برقی به عنوان جایگزین برای فرمان های هیدرولیکی وارد سیستم خودرو شده است. با استفاه از این نوع فرمان نیروی کمتری برای چرخش چرخ ها مورد نیاز می باشد. البته جایگزین شدن فرمان برقی به معنی کناره گیری فرمان هیدرولیک نیست و کماکان از این سیستم فرمان ها در خودرو ها استفاده می شود. فرمان برقی نسبت به هیدرولیک دارای مزایایی می باشد. فرمان برقی کمتر دچار خرابی می شود اما به معنی دوری کامل از خرابی نمی باشد. در ادامه این مقاله به نشانه های خرابی فرمان برقی اشاره خواهیم کرد.

فرمان برقی به دلیل استفاده از موتور برقی به جای پمپ هیدرولیک دیگر شاهد خرابی هایی مانند روغن ریزی نیستیم. در این سیستم نسبت به فرمان مکانیکی و هیدرولیکی چرخ ها روان تر می چرخند. شاخصه ای که فرمان برقی را نسبت به دیگر همتایان خود متفاوت می کند وجود یک موتور الکتریکی می باشد. با وجود این موتور مطمئناً از خستگی رانندگان کم می شود و تسلط بیشتری نسبت به کنترل ماشین در اختیار راننده قرار می دهد. البته این سیستم نیز به مرور زمان می تواند دچار خرابی بشود و نیاز به تعمیر فرمان برقی پیدا بکنید.

علائم خرابی فرمان برقی

مشخصاً وقتی هر قطعه یا سیستمی در خودرو دچار خرابی میشود عملکردش نسبت به گذشته دچار تغییراتی می شود. فرمان برقی نیز از این موضع مستثنی نمی باشد. هر گونه ایجاد تغییرات در عملکرد این فرمان می تواند یکی از نشانه های خرابی فرمان برقی باشد. جهت تعمیر فرمان برقی باید ابتدا علائم آن را بشناسیم تا از بروز اتفاقات بیشتر جلوگیری نماییم.

مطمئناً  عوامل بیرونی و نوع نگهداری از آن  در طول عمر، فرسودگی و خرابی این سیستم تاثیر گذار می باشد. سیستم فرمان برقی دارای قطعات مجزایی می باشد. هر کدام از این قطعات در راستای عملکردشان دچار خرابی می شود. بنابراین لازم دانستیم تا با معرفی این اجزا اطلاعات بیشتری در خمت شما عزیزان بگذاریم. این نکته را نباید فراموش کنیم که با انجام منظم سرویس دوره ای خودرو از مشکلاتی بسیاری مانند خرابی همین سیستم جلوگیری بکنیم.

  1. موتور الکتریکی: این قطعه انتقال قدرت به میل شفت و فرمان را انجام می دهد.

  2. سنسور گشتاور: وظیفه تبدیل گشتاور به جریان الکتریکی را بر عهده دارد.

  3. فرمان: به کمک این قطعه راننده هدایت خودرو را بر عهده میگیرد.

ایجاد صدای ناهنجار و زیاد

اگر مقاله های پیشین فیکس اپ کار را مطالعه کرده باشید مطمئناً متوجه این نشانه در خرابی بسیاری از قطعات خودرو شده اید. وجود هر گونه صدا در ماشین نشان از عملکرد ناقص یک قطعه دارد. بنابراین در فرمان هیدرولیک نیز این موضوع یکی از نشانه ای خرابی فرمان برقی خودرو می باشد. این صدا معمولاً به صورت جیرجیر و در شرایط وخیم تر به صورت ناله می باشد.

اگر در صورت روشن نمودن خودرو صدایی شبیه جیرجیر شنیدید نشانه ای از خرابی فرمان برقی خودرو می باشد. البته که وجود این صدا می تواند علائمی از خرابی قطعات دیگر خودرو نیز باشد. در صورت خرابی شدیدتر مانند نقص در پمپ فرمان برقی صدایی شبیه ناله تولید می شود. توصیه فیکس اپ کار به شما عزیزان این است که پیش از خرابی های بیشتر و جلوگیری از هزینه های بیشتر تعمیر خودرو بلافاصله خودرو را به یکی از تعمیرگاه ها ی مجاز نشان بدهید.

شل شدن فرمان برقی - فیکس اپ کار
شل شدن فرمان برقی – فیکس اپ کار

شل شدن فرمان برقی

علاوه بر صدا نقص در نحوه عملکرد قطعات خودرو نیز دلیلی بر وجود خرابی در خودرو می باشد. قطعاتی از خودرو که دارای حرکت می باشند در صورت وجود نقص حرکتشان مختل می شود. فرمان خودرو نیز یکی از اجزائی می باشد که با حرکات آن می توان خودرو را کنترل کرد. وجود سفتی یا شل بودن بیش از حد فرمان یکی از نشانه های خرابی فرمان برقی می باشد.

در صورتی که فرمان خودرو نسبت به قبل شل شده باشد و پاسخ دیرتری به عملکرد چرخش داشته باشد دچار نقص در سیستم فرمان برقی شده است. این مشکل می تواند شما را به خطر بیندازد. در کنترل خودرو بعضی مواقع نیاز است تا عکس العمل سریعی نسبت به موانع و مسیر جاده داشته باشیم. این پاسخ دیر به چرخش فرمان خودرو شرایط ایجاد خطر را برای سرنشیان و دیگر رانندگان فراهم میکند.

سفت شدن فرمان برقی

این مورد نیز همانند گزینه قبلی یکی از نشانه های خرابی فرمان برقی در خودرو می باشد. فرمان برقی خودرو در حالت نرمال نباید سفت یا شل باشد. این سیستم باید به گونه ای عمل کند تا فرمان به راحتی چرخش خودرو را انجام دهد. این شرایط متعادل فرمان برقی موجب حفظ تعادل خوب خودرو برای رانندگان می شود. اگر در چرخش خودرو حس کردید که نیروی بیشتری نسبت به قبل نیاز است تا فرمان را بچرخانید مطمئناً مشکلی در سیستم فرمان برقی ایجاد شده است.

فرمان برقی به دلایل مختلفی سفت می شود. این دلایل هر کدام اشاره به اختلال در اجزاء آن دارد. در بسیاری از خودرو هایی که از فرمان برقی استفاده میکنند مانند سانگ یانگ فشار کم هوای لاستیک موجب عملکرد کند فرمان می شود. همچنین سردی فرمان، خرابی موتور فرمان، اتصالات و خرابی های برقی باعث می شود تا چرخش فرمان شما سفت شود. فیکس اپ کار در جهت تعمیر انواع ماشین خارجی مانند تعمیر سانگ یانگ آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز می باشد.

پاسخ دهی کند به عملکرد فرمان - فیکس اپ کار
پاسخ دهی کند به عملکرد فرمان – فیکس اپ کار

پاسخ دهی کند به عملکرد فرمان

یکی دیگر از مشکلات رایج در فرمان برقی پاسخ دهی کند نسبت به عملکرد فرمان می باشد. زمانیکه شما فرمان را به جهتی می چرخانید باید در همان لحظه چرخ ها بچرخند. در صورتی که در حد فاصل این دو عمل اختلالی ایجاد بشود می تواند یکی از نشانه های خرابی فرمان برقی باشد. دلیل این اتفاق می تواند خرابی پمپ فرمان باشد. همچنین در بعضی مواقع این مشکل ممکن است با صدای ناله ای همراه بشود.

در صورت وجود هر کدام از علائم گفته شده باید در اولین فرصت به یک تعمیر کار مجاز و ماهر مراجعه نمایید. فیکس اپ کار در زمینه خدمات تعمیر خودرو های خارجی آماده ارائه خدمات به مشتریان می باشد. علاوه بر آن در تامین قطعات استوک ماشین خارجی این مجموعه فعالیت دارد.