شاسی خودرو بدنه و اسکلت اصلی خودرو را تشکیل می دهد. به دلیل داخلی بودن این سیستم خرابی شاسی خودرو قابل مشاهده نمی باشد. بدنه خودرو و قطعات اصلی بر روی شاسی خودرو سوار می شوند. این قطعه یکی از حساس ترین قطعات خودرو می باشد. بنابراین سعی کنید آسیبی به ان وارد نشود. اگر قصد خرید خودرو را دارید حتماً از سلامت شاسی خودرو اطمینان حاصل نمایید.

شاسی خودرو معمولاً در اثر ضربات سنگین دچار آسیب دیدگی می شوند. بنابراین برای اینکه بتوانیم از سلامت شاسی خودرو اطمینان حاصل نماییم باید مشکلات و دلایل ایجاد آن را بدانیم. همچنین بررسی کارکرد آن در خودرو نیز به شناخت اهمیت آن در خودرو به شما کمک خواهد کرد. در ادامه با بررسی و نشانه های خرابی شاسی خودرو با فیکس اپ کار همراه باشید.

شاسی خودرو چیست؟

شاسی خودرو چیست؟ - فیکس اپ کار
شاسی خودرو چیست؟ – فیکس اپ کار

شاسی خودرو بدنه اصلی خودرو می باشد که خودرو بر روی آن قرار می گیرد. جنس این قطعه از فولاد سخت می باشد که در انواع خودرو ها مقاومت آن متفاوت می باشد. به عنوان مثال خودروهای آفرود دارای شاسی بسیار قدرتمند تری هستند. قطعاتی بر روی شاسی سوار می شوند که شامل موارد زیر می باشد.

  1. سیستم انتقال قدرت: وظیفه این قطعه انتقال قدرت تولید شده را به چرخ ها می باشد.

  2. سیستم ترمز: وظیفه سیستم ترمز کم کردن سرعت خودرو و در نهایت توقف آن می باشد.

  3. فرمان خودرو: فرمان خودرو وظیفه کنترل و جهت دادن به خودرو را بر عهده دارد.

  4. موتور خودرو: وظیفه ایجاد نیرو محرکه اتومبیل را بر عهده دارد.

  5. فنربندی بندی خودرو: وظیفه این قطعه جلوگیری از ورود اتعاشات حاصله از ناهمواری های سطح زمین به بدنه خودرو می باشد.

از جمله ویژگی های شاسی خودرو سبکی، بی صدا بودن، مقاومت بالا و استحکام می باشد. یک شاسی استاندارد با داشتن ویژگی های مورد نظر کمترین آسیب را به سرنشینان هنگام ضربه وارد می کند. ایجاد مشکل در شاسی باعث انحراف خودرو به چپ یا راست می شود. در این حالت کنترل خودرو سخت می شود.

علائم خرابی شاسی خودرو

همانطور که اشاره کردیم خرابی شاسی خودرو معمولاً بر اثر ضربه ایجاد می شود. شدت ضربه می تواند میزان خرابی را مشخص نماید. اگر شدت ضربه زیاد باشد امکان حرکت خودرو وجود ندارد. اگر شدت ضربه پایین باشد می تواند به امکان فرمان بری خودرو و سیستم تعلیق آسیب برساند. در صورتی که در فرمان بری خودرو مشکلی ایجاد شود خودرو متمایل به چپ و راست می شود. در این صورت سیستم فرمان تحت فشار قرار میگیرد که البته این مشکل با لرزش فرمان متفاوت می باشد. شما می توانید به عنوان یکی از دلایل لرزش فرمان مقاله دلایل لرزش فرمان موقع ترمز گرفتن را مطالعه نمایید.

در صورت آسیب دیدگی شاسی خودرو و ایجاد مشکل در فرمان خودرو رانندگی بسیار پر خطر می باشد. همچنین بی توجهی بر خرابی شاسی و علائم آن می تواند آسیب های شدیدتری به دیگر قسمت های خودرو وارد بکند. در آن صورت شما علاوه بر تعمیر شاسی باید هزینه گزافی بابت تعمیر خودرو خود در قسمت های دیگر بکنید.

انحراف فرمان خودرو

انحراف فرمان خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال بالانس نبودن لاستیکها خود باعث انحراف فرمان می شوند. اگر مشکل از سیستم چرخ و فرمان نباشد می توانید به مشکل در شاسی شک کنید. البته وجود مشکل در کمک فنر نیز خود باعث ایجاد انحراف فرمان می شود. در مورد خرابی این قطعه می توانید از مقاله دلایل خرابی کمک فنر کمک بگیرید.

در صورت برخورد شربه شدید به خودرو احتمال ضربه به شاسی وجود دارد. برای بررسی خرابی شاسی خودرو می توانید از دو آزمایش استفاده نمایید. آزمایش اول رها کردن فرمان خودرو می باشد. در این حالت فرمان به یک سو کشیده می شود. بررسی دیگر چک کردن لاستیک ها می باشد. اگر لاستیک یک محور بیشتر از دیگری سایش داشته باشد می تواند نشانه خرابی شاسی باشد.

لرزش در خودرو

لرزش در خودرو نیز می تواند شامل دلایل مختلفی بشود. یکی از دلایل لرزش خودرو ضرب دیدگی شاسی خودرو می باشد. در این شرایط معمولاً برای جلوگیری از لرزش خودرو در چند نقطه جوشکاری می کنند. شناسایی این مورد برای خرید خودرو کمی مشکل می باشد. زیرا آن را بتونه کاری میکنند و رنگ می زنند. در این حالت شناسایی این مورد به سادگی نمی باشد. برای شناسایی این مشکل شما نیاز به یک فرد متخصص در امر صافکاری و نقاشی دارید تا بتواند مشکل را شناسایی بکند.

البته همانطور که گفته شد لرزش خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این مشکلات می تواند از کلاچ خودرو، اکسل، لاستیک، فرمان و فنر بندی نیز باشد. برای بررسی این مشکل می تواند علاوه بر استفاده یک فرد متخصص در امر تعمیر خودرو از مقاله “علت لرزش خودرو چیست؟” نیز استفاده نمایید.

شاسی خوردگی

خرابی شاسی خودرو - فیکس اپ کار
خرابی شاسی خودرو – فیکس اپ کار

در بسیاری از موارد ممکن است آسیب به شاسی خودرو در جلو و عقب ماشین باشد. در این حالت رانندگی با خودرو بسیار خطرناک می باشد. نکته ای که در این مورد باید توجه کرد عدم لرزش کابین می باشد. برای شناسایی این مورد می توانید با نگاه کردن صندوق عقب و یا قسمت جلویی ماشین تا حدی آن را بررسی کنید. ولی باید برای تشخیص اصلی آن را به فرد متخصص جهت تشخیص خرابی شاسی خودرو مراجعه بکنید.

پوسیدگی شاسی خودرو

هر جنس فلزی احتمال پوسیدگی دارد. حتی با پوشش ضد زنگ نیز این عامل رخ می دهد. معمولاً بعد از گذشت زمان و از بین رفتن پوشش ضد زنگ امکان پوسیدگی شاسی بالا می رود.  پوسیدگی شاسی خودرو یکی از مواردی می باشد که تعمیر آن بسیار مشکل می باشد. معمولاً اگر شاسی به مدت طولانی تحت تاثیر طوبت باشد احتمال وقوع آن بالا می رود.

نشانه ی بروز این اتفاق ایجاد لرزش به بدنه خودرو می باشد. همانطور که گفته شد معمولاً تعمیر شاسی های پوسیده به حدی مشکل می باشد که معمولاً اقدام به تعمیر آن نمیکنند. در این حالت راهی جز تعویض شاسی خودرو ندارید. این اقدام معمولاً پر هزینه می باشد اما چاره ای جز آن هم ندارید.

صدای ناهنجار در جلوبندی

در این حالت معمولاً صدای نا هنجار و اصطکاک در جلوبندی شنیده می شود. این صدا مانند ساییده شدن دو قطعه بر روی هم می باشد. معمولاً این اتفاق به دلیل مشکل در سر شاسی می باشد. در این حالت به دلیل عدم کارکرد صحیح بوشینگ ها در سرعت بالا مشکلات زیادی برای فرمان ایجاد می کند. همچنین ادامه این مشکل و عدم توجه به آن باعث ایجاد مشکلات بیشتری برای پولوس و جلوبندی ایجاد می کند. در این صورت شما نیاز به تعمیر جلوبندی خودرو نیز پیدا می کنید.

ساییش ناهنجار لاستیک ها

ساییش نا متوزان لاستیک ها در محور های متفاوت نشانه ای بر خرابی شاشی خودرو می تواند باشد. این موضوع عوامل مختلفی می تواند داشته باشد. ولی به عنوان یک عامل شناسایی خرابی شاسی نیز می باشد. مخصوصاً اگر لاستیک ها را به تازگی عوض کرده اید و این مشکل را مشاهده کردید نسبت به خرابی شاسی شک بکنید. ساییش لاستیک در این حالت می تواند در زوایای مختلفی رخ بدهد.

دفرمه شدن سقف و کف صندوق

زمانیکه شاسی تحت تاثیر ضربه شدید قرار میگیرد در قسمت های ضعیف خودرو ایجاد دفرمگی می شود. از قسمت های قابل مشاهده، سقف و کف صندوق قابل بررسی می باشند. معمولاً در اثر ضربه اگر کف صندوق شکل ناهنجاری پیدا کرده بود باید شاسی مورد بررسی قرار بگیرد.

همچنین یکی از اثرات ضربه خوردگی به شاسی در سقف قابل مشاهده می باشد. این موج ها  و تغییر شکل در کنار کلاف و سانروف بیشتر قابل مشاهده می باشد. بررسی این موارد نیازمند تخصص و تجربه می باشد که می توانید از خدمات حرفه ای فیکس اپ کار استفاده نمایید.

بسیاری از موارد گفته شده توسط رانندگان قابل تشخیص می باشد. اما بسیاری از علائم گفته شده دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. بنابراین استفاده از متخصصین حرفه ای مخصوصاً برای خرید الزامی می باشد. بسیاری از خرابی ها قابل تعمیر می باشد و در بعضی موارد نیاز به تعویض پیدا خواهید کرد. همچنین در صورت استفاده از خدمات سرویس دوره ای خودرو نیز از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می نماید.