موتور خودرو یا پیشرانه یکی از ارکان اصلی در خودرو می باشد. موتور خودرو با تولید انرژی باعث حرکت خودرو می شود. این سیستم مکانیکی نیز می تواند دچار خرابی بشود. با توجه به اهمیت ویژه این سیستم باید دلایل خرابی موتور خودرو را بدانیم تا از ادامه آسیب ها جلوگیری نماییم. اگر موتور خودرو دچار خرابی بشود ممکن است دیگر حرکت نکند. در بهترین حالت اگر حرکت بکند نیز به خوبی کار نمیکند و باعث بروز مشکلاتی در حرکت خواهد شد.

در صورتی که بر علل خرابی موتور آشنایی داشته باشیم می توانیم در بسیاری از مواقع آن را حل کنیم. حتی اگر قادر به حل مشکل نباشیم می توان در اسرع وقت جهت تعمیر موتور خودرو به یک متخصص مراجعه نماییم. در این مقاله قصد داریم تا علل خرابی موتور و نشانه های آن را مورد بررسی قرار دهیم.

موتور خودرو چیست؟

موتور خودرو چیست؟ - فیکس اپ کار
موتور خودرو چیست؟ – فیکس اپ کار

موتور خودرو متشکل از یک سیستم الکترونیکی و مکانیکی می باشد. این سیستم از سوخت های فسیلی بنزین یا گازوئیل استفاده می نماید. در بعضی خودروهای مدرن امروزی نیز از انرژی برق نیز استفاده می کنند. موتور خودرو وظیفه تبدیل این منابع به انرژی حرکتی را بر عهده دارند. با تبدیل این انرژی و انتقال آن به چرخ ها باعث حرکت خودرو می شوند. این سیستم خود شامل قطعات مختلفی می باشد. در صورت خرابی هر یک از این قطعات در حرکت خودرو اختلال ایجاد می کنند.

دلایل خرابی موتور خودرو با توجه به قطعات مختلف در سیستم پیشرانه خودرو می تواند متفاوت باشد. موتور خودرو شامل دو بخش الکترونیکی و مکانیکی می باشد. بخش الکترونیکی آن شامل: پمپ بنزین، سوزن انژکتور، کوئل، شمع و وایر، ECU، باتری، دینام، موتور استارتر، مجموعه سیم کشی ها، فیوز، سنسورها و عملگرها می باشد.

همچنین قسمت مکانیکی موتور خودرو شامل: بدنه موتور، میل لنگ، شاتون، سر سیلندر، پیستون، فلایویل و تسمه تایم می باشد. هر کدام از قطعات نامبرده شده یک وظیفه ای را بر عهده دارند. خرابی هر قسمت می تواند بر عملکرد کل سیستم موتور تاثیر بگذارد.

علائم و دلایل خرابی موتور خودرو

در صورت مشاهده کم توان شدن قدرت موتور و یا عدم حرکت خودرو باید به خرابی موتور شک کرد. با توجه به پیچیده تر شدن سیستم موتور ماشین تشخیص آن نیز به همان میزان پیچیده شده است. اگر علائم ناشی از خرابی موتور را بشناسید ممکن است بتوانید خودتان آن را تعمیر کنید. اما اگر این خرابی ها کی پیچیده تر بشوند باید به یک متخصص تعمیر خودرو مراجعه نمایید. در ادامه به بررسی علائم و دلایل خرابی موتور خودرو اشاره خواهیم نمود.

چراغ های هشدار دهنده خودرو

روشن شدن چراغ های چک خودرو موقع استارت مشکلی را نشان نمی دهند. اما اگر بعد از استارت خودرو چراغی روشن بماند به معنی مشکلی در خودروی شما می باشد. روشن ماندن هر چراغ خود راهنمایی برای تشخیص مشکل خودرو می باشد. معمولاً چراغ هایی که بیشتر مورد توجه هستند شامل: چراغ روغن، چراغ فشار روغن و چراغ چک موتور می باشد. در اینجور مواقع برای تشخیص درست از دستگاه دیاگ استفاده میکنند. در صورت روشن شدن چراغ چک خودرو موارد زیر را حتماً چک بکنید.

  1. چک کردن سنسور اکسیژن
  2. عملکرد شمع دچار اختلال شود
  3. خراب شدن انژکتور سوخت

کاهش توان موتور خودرو

در صورتی که با فشردن پدال گاز هنوز آن نیروی لازمه برای حرکت تولید نمی شود. یکی از نشانه های مشکل در سیستم موتور خودرو می باشد. علت این مشکل معمولاً به دلیل کاهش یا اختلال در سوخت رسانی می باشد. مشکل در سوخت رسانی می تواند به دلیل نشتی، کثیفی انژکتور، کثیفی فیلتر بنزین یا پمپ بنزین می باشد.

عدم رسیدگی در این مورد می تواند باعث بروز آسیب های بیشتری بشود. در اینصورت تعمیر و رفع مشکل هزینه ی بیشتری برای شما خواهد داشت. بنابراین یکی از دلایل خرابی موتور خودرو مشکل در سوخت رسانی می باشد که این مورد نیز جزء مشکلاتی می باشد که می توان با استفاده از خدمات سرویس دوره ای خودرو از وقوع آن جلوگیری نمایید.

رنگ و بوی دود اگزوز

دلایل خرابی موتور خودرو - فیکس اپ کار
دلایل خرابی موتور خودرو – فیکس اپ کار

خروج دود غیر عادی از دیگر نشانه های خرابی و درست کار نکردن موتور خودرو می باشد. زمانیکه رنگ و بوی دود اگزوز شما به رنگ سیاه تغییر کند ممکن به دلیل عدم عملکرد صحیح شمع ها باید. وجود سوخت زیاد در موتور نیز باعث بروز این اتفاق می شود. رنگ دود آبی به معنی ترکیب روغن و بنزین با هم می باشد. این ترکیب باعث می شود که هر دو با هم بسوزند. در این مورد باید اتصالات را چک نمایید. با مراجعه به متخصصین  هر گونه اتصالات و قطعات فرسوده که به روغن مربوط می شود را تعویض نمایید.

اگر دود اگزوز سفید رنگ باشد به معنی ترکیب آب یا ضد یخ با بنزین می باشد. این عامل می تواند باعث جوش آمدن خودروی شما بشود. اگر دود سفید رنگ از قسمت جلویی خودروی شما باشد می تواند نشانه جوش آمدن خودروی شما باشد. بهترین کار در این مواقع مراجعه به یک متخصص می باشد.

لرزش خودرو

لرزش خودرو عوامل زیادی می تواند داشته باشد. در مورد دلایل آن می توانید مقاله “علت لرزش خودرو چیست؟” را مطالعه بفرمایید. اما  یکی از علائم خرابی موتور لرزش خودرو می باشد. از دلایل خرابی موتور خودرو هنگام لرزش ماشین کثیفی فیلتر بنزین و یا گرفتگی لوله های بنزین می باشد. این لرزش ممکن هنگام توقف خودرو نیز رخ بدهد. در این هنگام باید به یک مکانیک ماهر مراجعه نمایید. زیرا ممکن است کار به تعویض موتور خودرو ختم بشود. تعویض موتور خودرو هزینه گزافی برای شما خواهد داشت.

صدای ناهنجار در موتور خودرو

شنیدن صدای ناهنجار از موتور مسئله مهمی می باشد. در این مورد باید توجه و بررسی بیشتری انجام بدهید. هر صدایی از موتور می تواند نشانه خرابی هر کدام از قطعات باشد. که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

  1. صدای سوت: وجود این صدا از موتور نشان از مشکل در سیستم خنک کننده دارد.
  2. صدای تق تق: دلیل ایجاد این صدا می تواند بخاطر یاتاقان باشد.
  3. صدای تیک تاک: ایجاد این صدا خبر از خرابی سوپاپ ها دارد.
  4. صدای غژ غژ هنگام استارت: این صدا نشانه مشکل در تسمه تایم می باشد.

جهت تشخیص و تعمیر هر کدام از موارد باید به متخصص مکانیک مراجعه نمایید. جهت هر گونه تعمیر، بررسی و تشخیص هر کدام از موارد خرابی می توانید از خدمات فیکس اپ کار که توسط متخصصین حرفه ای انجام می شود استفاده نمایید.

نشتی روغن خودرو

دلایل خرابی موتور خودرو - فیکس اپ کار
دلایل خرابی موتور خودرو – فیکس اپ کار

روغن در خودرو باعث روان کار کردن موتور می شود. موتور به عنوان یک عضو اصلی در خودرو نیازمند روان کار کردن می باشد. زمانی موتور به خوبی روغن دریافت کند به نرمی کار میکند. یکی از دلایل خرابی موتور خودرو نشتی روغن می باشد. این روغن ریزی در اطراف موتور و در زیر خودرو قابل مشاهده می باشد.

در صورتی که نشانه هایی از نشتی روغن در خودرو مشاهده کردید سریعاً برای تعمیر آن اقدام نمایید. زیرا عدم روان کاری موتور باعث بروز اتفاقات بعدی می شود. این اتفاقات در صورت عدم رسیدگی می تواند باعث هزینه های سنگینی برای شما بشود.

خودرو به سختی روشن شود

وقتی خودرو استارت میزنید سوخت از مجاری مخصوص خود جهت احتراق به موتور می رسد. در این حالت خودرو به راحتی روشن می شود. اگر هنگام استارت این اتفاق نیوفتد به معنی وجود مشکلی در موتور می باشد. احتمال زیاد سوخت از طریق مجاری به موتور نمی رسد. همچنین ممکن است هوای کافی برای ایجاد احتراق در موتور وجود نداشته باشد. برای تشخیص این مورد باید به یک مکانیک ماهر مراجعه نمایید.

کاهش توانایی قدرت خودرو

در بسیاری از مواقع در هنگام حرکت در سر بالایی خودرو قدرت گذشته را ندارد. در این حالت به سختی سر بالایی را میرود. این مشکل از سوخت رسانی می باشد. احتمال دارد که فیلتر بنزین کثیف شده باشد. اگر با تعویض آن مشکل بر طرف نشد با مراجعه به مراکز تخصصی این مشکل را بررسی نمایید.

در مواقعی نیز ممکن است مشکل کاهش توان موتور خودرو به دلیل جوش آوردن باشد. این مشکل در سطوح غیر سر بالایی نیز رخ می دهد. در این حالت بوی سوختگی مانند سوختن پلاستیک به مشام می رسد. همچنین صدای موتور زیاد می شود و از زیر کاپوت دود سفیدی را مشاهده خواهید نمود. از جمله دلایلی که باعث بروز این اتفاق می باشد کاهش آب رادیاتور، نشتی، کم شدن روغن و افزایش رسوبات رادیاتور می باشد.

کاهش شتاب خودرو

یکی دیگر از دلایل خرابی موتور خودرو خرابی در سیستم سوخت رسانی می باشد. همانطور که متوجه شدید تا به اینجا مشکل در سوخت رسانی در بسیاری از دلایل و علائم اشاره شد. در صورتی که خودرو شتاب گذشته را نداشته باشد به احتمال بسیار زیاد در عمل سوخت رسانی مشکلی پیش آمده که باید سریعاً به آن رسیدگی شود.

در این مقاله به دلایل و علائم خرابی موتور خودرو اشاره نمودیم. این مقاله شما را با مشکلات و بررسی آن آشنا نموده است. در صورت هر گونه مشکل در موتور به عنوان قلب تپنده خودرو می توانید آن را تشخیص دهید و در صورت لزوم به متخصصین تعمیر خودرو مراجعه نمایید. فیکس اپ کار آماده ارائه هرگونه خدمات تعمیر ماشین برای شما عزیزان می باشد.