CU یا کامپیوتر خودرو وظیفه شناسایی خرابی های خودرو را بر عهده دارد. اگر ای سی یو خراب بشود چگونه باید آن را تشنخیص بدهیم؟ علائم خرابی ECU چیست؟ کامپیوتر خودرو یا همان ای سی یو یکی از قطعات مهم خودرو می باشد. این قطعه در سراسر خودرو دارای سنسورهای ورودی می باشد.

این قطعه به وسیله داده های دریافتی از سنسورهای ورودی دستورات لازم را به قطعات مختلف ارسال می نماید. بنابراین با خرابی این قطعه مشکلاتی در عملکرد خودرو و همچنین تشخیص معایب خودرو ایجاد می شود. در ادامه با معرفی این قطعه و شناخت علائم و دلایل خرابی آن آشنا خواهیم شد. در ادامه با فیکس اپ کار همراه باشید.

ای سو یو خودرو چیست؟

علائم خرابی ECU - فیکس اپ کار
علائم خرابی ECU – فیکس اپ کار

استفاده از این قطعه در خودرو های مدرن یه امر واجب می باشد. در واقع ای سی یو یک کامپیوتر می باشد. ECU اطلاعات ورودی را از سنسورهای ورودی خود در قسمت های مختلف خودرو دریافت می کند. این اطلاعات دریافتی را تحلیل می کند.  سپس بعد از تحلیل دستور العمل ها را به قطعات الکترونیکی ماشین ارسال می نماید.

ای سی یو به عنوان مغز مرکزی الکترونیکی خودرو کنترل قطعات الکترونیکی خودرو را در اختیار دارد. بنابراین خرابی ECU مشکلات زیادی را به وجود می آورد. خرابی این قطعه دارای علائمی می باشد که در ادامه به بررسی و تحلیل آنها خواهیم پرداخت. در این مقاله قصد داریم تا به مهم ترین علائم خرابی ECU اشاره کنیم.

علائم خرابی ای سی یو چیست؟

یکی از وظایف ای سی یو در خودرو اعلام خرابی خودرو به راننده می باشد. این اطلاع رسانی به وسیله چراغ های چک خودرو می باشد. حال اگر ECU به عنوان یک قطعه در خودرو خراب بشود چه باید کرد؟ از کجا می شود این علائم را تشخیص داد؟ این علائم با روشن شدن چراغ چک خودرو، استارت نخوردن، ریپ زدن خودرو، افزایش مصرف سوخت، کاهش شتاب خودرو، خاموش شدن ناگهانی خودرو و خرابی باتری همراه می باشد. در ادامه به بررسی این علائم خواهیم پرداخت. در صورت عدم توجه به این علائم ممکن است تعمیر خودرو شدت پیدا بکند و باعث افزایش هزینه های مربوطه بشود.

استهلاک بسته دور ای سی یو

ECU خودرو به وسیله یک محفظه ای به دور آن پوشیده شده است. این محفظه برای جلوگیری از ورود گرد و خاک، آلودگی و رطوبت به داخل آن می باشد. در صورتی که هر گونه آسیبی در اطراف این محفظه مشاهده نمودید نشانه شروع آسیب به ای سی یو می باشد. به خصوص این خرابی می تواند باعث ورود رطوبت به داخل آن بشود.

ECU به عنوان یک قطعه الکترونیکی به وسیله رطوبت می تواند دچار آسیب بشود. و آب نیز به عنوان یک رسانا در داخل آن باعث بروز اتصالی می شود. همینطور گرد و خاک نیز می تواند همین عمل را برای این کامپیوتر انجام بدهد. ایجاد هر گونه اتصال بین قطعات داخل ای سیو باعث خرابی آن می شود. بنابراین یکی از علائم خرابی ECU استهلاک محفظه دور آن می باشد.

خرابی باتری

یکی از علائم خرابی ECU آسیب باتری می باشد. باتری خودرو به عنوان تامین کننده جریان برق در خودرو جهت استارت و روشن کردن خودرو می باشد.  کامپیوتر خودرو یا همان ای سی یو برای انجام کار خود به جریان برق نیاز دارد. در نتیجه در صورتی باتری خودرو شما دچار آسیب یا خرابی می شود باید سریعاً نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

ارتباط این دو قطعه به هم اجتناب ناپذیر می باشد. ممکن است بعد از خرابی باتری و عدم برق رسانی به ECU یا برق رسانی ناقص به آن موجبات خرابی ای سی یو را فراهم سازد. البته خرابی باتری به طور قطع به ای سی یو آسیبی نمی زند. اما می تواند به عنوان یک عامل پیشگیرانه برای جلوگیری از خرابی ای سی یو باشد.

علائم خرابی ECU + عوامل خرابی ای سی یو - فیکس آپ کار
علائم خرابی ECU + عوامل خرابی ای سی یو – فیکس آپ کار

موتور به طور ناگهانی خاموش شود

یک دیگر از علائم خرابی ECU خاموش شدن موتور به طور ناگهانی می باشد. البته این مورد عوامل دیگر هم می تواند داشته باشد. این حالت معمولاً در زمانی که خودرو به حالت ایستاده باشد رخ می دهد. زمانی که خودرو ایستاده باشد دور موتور پایین می آید. در این حالت در نسبت هوای موجود برای احتراق سوخت بر هم می خورد و در آن ایجاد وقفه میکند. در این زمان موتور خودرو خاموش می شود.

اگر ای سی یو از کار بیوفتد قطعاً متوجه مشکل خودرو در دور پایین موتور خواهید شد. البته همانطور که گفته شد این اتفاق ممکن است از ای سی یو نباشد. اما اگر در ای سی یو مشکلی ایجاد شود احتمال وجود هوای زیاد یا سوخت زیاد بالا می رود و توقف ناگهانی رخ می دهد. در صورت عدم تشخیص این موضوع باید برای تعمیر موتور خودرو به مکانیک ماهر مراجعه نمایید.

کاهش ناگهانی شتاب خودرو

اگر خودرویی با گیربکس اتوماتیک دارید ممکن است به دلیل خرابی ECU دچار افت ناگهانی شتاب خودرو بشوید. در این خودرو ها برای تعویض دنده راحت ای سی یو دریچه گاز را تنظیم می نماید. با دانستن این موضوع قطعاً اگر ای سی یو دچار خرابی بشود نمی تواند تنظیم دریچه گاز را به درستی انجام بدهد. در این حالت تعویض دنده نسبت به قبل از آن کاملاً تغییر می کند. این تغییر کاملاً محسوس می باشد. همیچنین می توانید جهت تشخیص علت خرابی گیربکس از مقاله این وبسایت استفاده نمایید.

مصرف نادرست سوخت

یکی از علائم خرابی ECU مصرف نادرست سوخت می باشد. این عامل باعث بر هم خوردن نسبت هوا و سوخت می شود. در بعضی مواقع موجب افزایش مصرف سوخت شما می شود. هر موتوری بر اساس موتور موجود در آن در هر 100 کیلومتر میزان مشخصی سوخت مصرف می کند. ایجاد خرابی در ای سی یو می تواند باعث افزایش سوخت نسبت به گذشته می شود.

نسبت سوخت و هوا جهت احتراق بسیار اهمیت دارد. در صورت خرابی ECU ممکن است سوخت بیشتری به محفظه احتراق ارسال بشود. این امر موجبات هزینه بیشتر برای سوخت رسانی بیشتر را فراهم می کند و ضمن اینکه باید زمان بیشتری را برای کامل کردن پمپ بنزین خود صرف کنید. حتی در بعضی مواقع ممکن است مصرف سوخت نسبت به قبل کاهش بیابد. شاید این مسئله در ابتدا برای شما خوش آیند باشد اما می توانید نشانه ای بر خرابی ای سی یو باشد.

ریپ زدن خودرو

علائم خرابی ECU + عوامل خرابی ای سی یو - فیکس آپ کار
علائم خرابی ECU + عوامل خرابی ای سی یو – فیکس آپ کار

همانطور که تا به اینجا متوجه شدیم یکی از وظایف اصلی ECU تنظیم نسبت سوخت به هوا می باشد. این نسبت صحیح باعث ایجاد احتراق درست می شود. در صورتی که این نسبت به دلیل آسیب ای سی یو بر هم بخورد باعث می شود تا خودرو در یک لحظه احتراق انجام ندهد. زمانیکه این حالت پیش می آید اصطلاحاً می گویند ماشین ریپ می زند. در صورت مشاهده این اتفاق باید به وجود مشکل در ای سی یو شک کنیم. زمانی که خودرو ریپ می زند در حین حرکت خودرو به صورت ناگهانی تکان می خورد. تنظیم نبودن زمان مناسب برای ترکیب هوا و سوخت عامل بروز این اتفاق می شود.

روشن نشدن موتور خودرو

زمانیکه استارت می زنید انتظار می رود که خودرو روشن شود. در بعضی مواقع این اتفاق نمی افتد. دلایل متفاوتی برای این موضوع وجود دارد. اما این موضوع می تواند از علائم خرابی ECU باشد. در این حالت ممکن است به دلیل مشکل در ای سی یو شمع جرقه نزند و عمل احتراق صورت نگیرد. البته موارد دیگری نیز می تواند عاملی برای این مشکل باشد. عواملی مانند خرابی باتری و عدم سوخت رسانی هم از دیگر عوامل این موضوع می باشد.

روشن شدن چراغ چک خودرو

 

از اولین علائمی که باید به آن توجه کرد روشن شدن چراغ چک خودرو می باشد. اگر سنسورهای خودرو دچار مشکل بشوند یا کار نکنند این چراغ روشن می شود. برای رفع این مشکل می توانید با استفاده از دیاگ مشکل را بیابید.  هر چند روشن شدن این چراغ به طور قطع به دلیل مشکل در ای سی یو نمی باشد اما بهتر است جهت اطمینان این مشکل را بررسی نمایید. جهت پیشگیری از این اتفاقات نیز می توانید از خدمات سرویس دوره ای خودرو استفاده نمایید تا پیش از بروز هر مشکلی از وقوع آن جلوگیری نمایید.

لرزش و کم شدن قدرت موتور

یکی از علائم خرابی ECU لرزش در موتور می باشد. در این زمان به دلیل اختلال در عملکرد ای سی یو خودرو، عمل جرقه زدن شمع ها با مشکل روبرو می شوند. همین عاملی بر ایجاد لرزش در موتور می شود. همچنین ممکن است به دلیل خرابی در ای سی یو عمل پاشش سوخت با مشکل روبرو بشود.

در این حالت سوخت کافی برای موتور کاهش پیدا می کند و در نتیجه آن موتور قدرت کافی برای حرکت ندارد. زیرا احتراق به خوبی و اندازه صورت نمی گیرد. برای رفع این مشکلات می توانید با استفاده از دستگاه دیاگ مشکل را شناسایی نمایید. البته که باید بدانیم علت لرزش خودرو چیست؟ زیرا ممکن است عوامل دیگری در آن دخیل باشند.

دلایل خرابی ای سی یو ECU

ای سی یو نیز مانند هر قطعه دیگری در خودرو احتمال خرابی دارد. این خرابی ها دلایلی دارد که آنها را بررسی می نماییم. یکی از مهم ترین دلایل خرابی این قطعه ایجاد جریان برق ناقص یا شوک الکتریکی به آن میباشد. نباید زمانیکه خودرو روشن است دست به باتری بزنیم. جدا کردن آن و دستکاری کردن آن باعث بروز خرابی در ECU می شود. همانطور که می دانید ای سی یو یک قطعه الکترونیکی می باشد که رطوبت و خیس شدن آن باعث بروز اتصالات در آن می شود. این اتصالات باعث خراب شدن این قطعه می شود.

نباید به پین های ای سی یو دست زد زیرا ممکن است به دلیل وجود الکتریسیته ساکن بدن باعث ایجاد خرابی در آن بشود. هیچوقت برای امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال به بدنه استفاده ننمایید. این کار باعث ایجاد شوک الکتریکی به کویل می شود.