اکسل خودرو به عنوان میله مرکزی یکی از قطعات ثابت خودرو می باشد. آشنایی با اکسل خودرو از آنجایی با اهمیت است که در حرکت و فعالیت ماشین نقش اساسی را ایفا می کند. این سیستم که خود دارای قطعات مختلفی می باشد در جریان حرکت خودرو نقش مهمی را ایفا میکند. همچنین با توجه به پیچیدگی این سیستم خرابی و فرسودگی آن می تواند آسیب زیادی به خودرو وارد کند.

اکسل به عنوان یک میله مرکزی برای نصب چرخ ها استفاده می شود. اکسل به واسطه فعالیت در چند قسمت می تواند عملکرد پیچیده اس داشته باشد. این عملکردها می تواند شامل مکانیزم فرمان، کاهش دور خودرو، تعدیل اثر جاده و تعدیل اثرات جاده ای باشد. در ادامه با معرفی و اکسل و کاربرد آن در خودرو با فیکس اپ کار همراه باشید.

آشنایی با اکسل خودرو - فیکس اپ کار
آشنایی با اکسل خودرو – فیکس اپ کار

اکسل خودرو چیست؟

اکسل خودرو به عنوان یه قسمت ثابت در خودرو وظیفه انتقال نیرو به چرخ ها را بر عهده دارد. همچنین این سیستم موظف به حفظ موقعیت چرخ ها نسبت به یکدیگر و بدنه می باشد. اکسل خودرو وزن خودرو، سرنشینان و بار آن را تحمل می کند. در جهت آشنایی با اکسل خودرو می توان گفت که این مجموعه قطعات نقش مهمی در حفظ موقعیت و حرکت خودرو دارد.

اکسل می تواند به چرخ ثابت شود و همراه آنها بچرخد و یا به صورت ثابت قرار بگیرد و چرخ ها به دور آن بچرخند. در صورتیکه همراه با چرخ ها بچرخد یاتاقانن یا بوش به آن متصل می شود. اگر به صورت ثابت قرار بگیرد یاتاق یا بوش درون سوراخ چرخ یا چرخ دنده قرار می گیرد. اینکه چگونه بفهمیم اکسل خودرو خراب است باید با عملکرد این سیستم آشنا بشویم.

انواع اکسل خودرو

اکسل خودرو بر اساس عملکردشان متفاوت می باشد. عملکرد اکسل در قسمت های مختلف خودرو و همچنین در خودرو های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشند. با وجود این تفاوت همه خودرو های سواری دارای دو اکسل جلو و عقب می باشند. این اکسل به صورت متحرک و غیر متحرک هستند. برای آشنایی با اکسل خودرو نیاز است تا این موارد را با هم بررسی نماییم.

سلامت اکسل خودرو در عملکرد خودرو تاثیر گذار می باشد. در بسیاری مواقع خودرو ی شما دچار لرزش می شود. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که علت لرزش خودرو چیست؟ یکی از دلایل این اتفاق مشکل در اکسل خودرو می باشد. بنابراین وجود خرابی در خودرو موجب پدید آمدن مشکلاتی در خودرو می شود که آزار دهنده می باشد. در ادامه به معرفی انواع اکسل خودرو خواهیم پرداخت.

بررسی اکسل ثابت

آشنایی با اکسل ثابت - فیکس اپ کار
آشنایی با اکسل ثابت – فیکس اپ کار

این اکسل از دو طرف با کمک یک وسیله ثابت به چرخ های دوار متصل می شود. در این شرایط جابجایی چرخ های یک طرف باعث حرکت چرخ های طرف دیگر می شود. در ادامه آشنایی با اکسل خودرو اقدام به معرفی انواع اکسل ثابت می کنیم. اکسل ثابت خودرو شامل انواع زی می باشد.

  • اکسل جلو فرمان پذیر
  • اکسل عقب محرک
  • اکسل جلو محرک
  • اکسل مرده

اکسل ثابت دارای استحکام بالایی بوده و در تحمل وزن بالا بسیار مناسب می باشد. این قطعات ساختار پیچیده ای ندارند و دارای شکل ساده ای می باشند. از این اکسل بیشتر در خودرو های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. جهت خرید لوازم استوک به خصوص وسایل استوک خودرو خارجی فیکس اپ کار آماده ارائه خدمات می باشد.

اکسل تعلیق مستقل

این اکسل دارای عملکردی متفاوت نسبت به اکسل ثابت دارد. این به آن معنی می باشد که حرکت یک چرخ تاثیری بر روی حرکت چرخ دیگر ندارد. دلیل اتفاق وجود قطعات مستقل در این اکسل می باشد. از جمله قطعاتی که در این سیستم به صورت مستقل کار میکنند شامل فنر و میله های تعادل می باشد. در آشنایی با اکسل خودرو باید اشاره کنیم که تعلیق های خودرو از دو نوع تشکیل شده اند.

  1. نوع مکفرسون: این نوع به دلیل تحمل پایین در مقابل وزن خودرو بیشتر در خودروهای سواری استفاه می شود.
  2. نوع دوبل ویشبون: این مدل دارای تحمل پذیری بیشتری در مقابل وزن می باشند. از این مدل سیستم تعلیق در خودرو های تجاری مانند اتوبوس و مینی بوس استفاده می شود.

اکسل تعلیق خودرو به دلیل فضای کمی که اشغال می کند از نظر ابعاد بسیار بهینه می باشد. این ویژگی به دلیل عدم وجود بدنه در آن موجب می شود که این قطعه فضای کمی را بگیرد. از این اکسل در جلو اتوبوس های کف پایین استفاه می شود. در صورت خرابی این قطعه جهت تعمیر خودرو باید از یک مکانیک ماهیر کمک بگیرید. فیکس اپ کار جهت تامین نیاز شما برای تعمیر خودروی خارجی به عنوان تعمیرگاه تخصصی پژو 2008 آماده خدمات رسانی می باشد.

اجزای اکسل خودرو

قسمت های تشکیل دهدنده اکسل - فیکس اپ کار
قسمت های تشکیل دهدنده اکسل – فیکس اپ کار

در جهت هر چه بهتر در آشنایی با اکسل خودرو نیاز است تا قسمت های تشکیل دهنده آن را بشناسیم. این قطعات هر کدام وظیفه ای را بر عهده دارند که فعالیت آنها موجب عملکرد صحیح سیستم اکسل می شود. این قطعات شامل موارد زیر می شود.

  • چهارشاخ گاردن
  • بوستر ترمز
  • پیستون ترمز
  • بوش مندل
  • کیت های پالانی
  • سیستم ترمز
  • سیبک زیر اکسل
  • کله گاوی
  • دند های کاریرچرخ
  • گاردان
  • کرانویل و پینیون
  • هوزینگ
  • فلانچ
  • صلیبی

اکسل در واقع به پلوس، گیربکس و شفت متصل شده است. پلوس به عنوان یکی از قطعات درگیر با اکسل باعث انتقال قدرت به گیربکس و دیفرانسیل می شود. چرخش چرخ ها بسته به حرکت پلوس می باشد. هر گونه خرابی در پلوس باعث توقف این عملکرد می شود. اختلال در این قطعه معمولاً با شنیدن صدای خرابی بلبرینگ پلوس همراه می باشد.

مشکلات اکسل خودرو می تواند آزار دهنده باشد. از ایجاد لرزش در خودرو تا انتقال ضربات وارده به خودرو می تواند باعث عدم تعادل در ماشین و عدم کنترل آن بشود. بنابراین توصیه می شود با خواندن این مقاله نسبت به آشنایی با اکسل خودرو اقدام نمایید تا بتوانید با شناسایی عملکرد آن و پیش بینی آسیب ها نسبت به حفظ سلامت آن اقدام نمایید.

از جمله عواملی که باعث جلوگیری از خرابی این قطعه می شود اقدامات پیشگیرانه می باشد. این اقدامات با حفظ نکات ایمنی در خودرو و استفاده از سرویس دوره ای خودرو انجام پذیر می باشد. فیکس اپ کار در این زمینه آماده خدمات رسانی به رانندگان عزیز می باشد.