آشنایی با آپشن کروز کنترل در خودرو برای دوستداران ماشین مسئله بسیار جذابی می باشد. آپشن کروز کنترل برای مهار سرعت به دلخواه راننده می باشد. این آپشن یکی از موارد جذاب در نصب آپشن در خودرو می باشد. استفاده از آن برای راننده مخصوصاً در مسیر های طولانی و البته خلوت و امن بسیار کارآیی دارد. این آپشن جذاب در واقع سرعت خودرو را با استفاده از دکمه های بر روی آن تنظیم می نماید.

امروز ه مخصوصاً در خودروی مدرن از این آپشن استفاده می شود. اما آنقدر این آپشن طرفدار پیدا کرده است که حتی بر روی خودروهای قدیمی تر هم قابل نصب می باشد. البته این مورد دارای شرایطی می باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. در این مقاله جهت آشنایی با کروز کنترل، عملکرد آن و همچنین نصب آن بر روری دیگر خودرو ها با فیکس اپ کار همراه باشید.

تاریخچه پیدایش کروز کنترل

در ادامه آشنایی با کروز کنترل لازم است تاریخچه آن را نیز بدانیم. کروز کنترلی که امروزه می بینیم در گذشته به شکل دیگری بوده. در طی مسیر تاریخی ای که گذرانده به این شکل در آمده است. در واقع اولین سیستمی که شبیه به کروز کنترل کار می کرد در اوایل قرن 17 میلادی ساخته شد. این سیستم بر روی ماشین های اسب بخار عمل میکرد. این امکان در آن زمان باعث کاهش سرعت در سراشیبی ها می شد.

اما در طی سال ها با تغییراتی که در این سیستم اعمال شد به شکلی درآمد که به نوع امروزی آن شبیه شد. شروع ساخت مدل ابتدایی سیستم کروز به سال 1940 بر میگردد. با گذشت زمان در سال 1985 با ساخت ماشین ایمپریال کرایسلر اولین نوع کروز بر روی خودرو نصب شد. سیستم کروز کنترل در این خودرو بر روی داشبورد نصب شده بود و در قسمت مکانیکی خودرو به میل گاردن متصل شده بود.

با توجه به اینکه اهمیت ایمنی در خودرو ها افزایش پیدا می کرد در سال 1990 مهندسان ژاپنی نوع پیشرفته تر آن را ساختند. اما این آپشن در آن زمان کامل نشده بود. عملکرد آن به نوعی بود که در هنگام ترمز به راننده هشدار می داد. در ادامه شرکت بنز دست به کار شد و نوع پیشرفته تر و نوع تطبیق پذیر آن را ساختند. آنها در سال 1999 این سیستم را در مرسدس بنز کلاس اس استفاده نمودند. این کارخانه مسیر ساخت را با آزمون و خطا و تعمیر مرسدس بنز و بررسی عملکرد آن به نتیجه امروزی رساندند.

آشنایی با آپشن کروز کنترل

آشنایی با آپشن کروز کنترل - فیکس اپ کار
آشنایی با آپشن کروز کنترل – فیکس اپ کار

امروز در خودروی مدرن آپشن های مختلفی را قرار می دهند که هر کدام کارآیی و جذابیت خود را دارد. این جذابیت آنقدر زیاد می باشد که بسیاری از رانندگان تمایل به نصب آنها در خودروهای خود پیدا کرده اند. آشنایی با آپشن کروز کنترل به شما در شناخت بیشتر این آپشن کمک خواهد کرد. از آنجایی که این آپشن می تواند به گیر بکس آسیب وارد کند باید علت خرابی گیربکس را بررسی نمایید.

آپشن کروز کنترل در واقع یک مهار کننده سرعت به دلخواه راننده می باشد. این امکان با توجه به دکمه هایی که بر روی آن وجود دارد قابل تنظیم می باشد. کروز کنترل بر روی خودروهایی با گیربکس های خودکار و اتوماتیک وجود دارد. مکان قرار گیری این آپشن معمولاً بر روی فرمان یا غربیلک می باشد.

این آپشن دارای مزایا و معایبی می باشد که در زیر آنها را بررسی خواهیم کرد.

  • با تنظیم کروز کنترل در مسیر های طولانی به کاهش خستگی راننده کمک می کند. زیرا با تنظیم آن می توان بدون فشردن پدال گاز حرکت نمود.

  • کاهش مصرف سوخت با تنظیم سرعت مناسب می تواند یک نکته مثبت برای رانندگان باشد.

  • این آپشن با تنظیم سرعت مجاز در جاده ها شما را از شر جریمه شدن در امان نگه دارد.

  • استفاده از این آپشن بیشتر در جاده های خلوت و امن توصیه می شود. زیرا در ترافیک ها و یا وجود ناهمواری نیاز به کنترل سرعت خواهیم داشت.

  • در استفاده از آن باید دقت کافی را داشته باشیم تا گیربکس به شکا ماصحیح دچار درگیری نشود. زیرا در صورت وارد شدن صدمات به گیربکس نیاز به تعمیر گیربکس پیدا می کنید.

آپشن کنترل کروز تطبیق پذیر

آپشن کنترل کروز تطبیق پذیر - فیکس اپ کار
آپشن کنترل کروز تطبیق پذیر – فیکس اپ کار

در ادامه آشنایی با آپشن کنترل کروز به نوع تطبیق پذیر آن خواهیم پرداخت. در نوع معمولی این آپشن پس از تنظیم سرعت یا باید آن را کنسل کنیم یا با گرفتن ترمز از حالت کروز خارج می شود. اما زمانی که به حجم ترافیک در جلوی خود می رسیم نیاز است تا خودرو سرعت خود را کاهش بدهد. از آنجایی که استفاده از این سیستم به صورت طولانی می تواند باعث کاهش هوشیاری محیطی راننده بشود بهتر است تا خود سیستم از سرعت خودرو کم بکند.

در نوع کنترل کروز تطبیق پذیر پس از آنکه راننده سرعت را تنظیم می نماید خودرو توسط سنسورهای جلویی خودرو ترافیک پیش رو را شناشایی می کند. پس از شناسایی ترافیک کنترل سرعت را در دست میگیرد و از سرعت خودرو کم میکند. این کاهش سرعت معمولاً به گونه ای می باشد که در فاصله زمانی دو الی سه ثانیه مانده به خودرو جلویی، شما را متوقف می کند.

سنسورهای نصب شده در جلوی خودرو به گونه ای می باشد که اگر چند خودرو در مقابل شما وجود داشته باشند نزدیکترین آن را محاسبه می کنند. در این حالت با محاسبه فاصله خودرو اقدام به توقف خودرو می کند.جهت نصب آپشن خودرو می توانید از خدمات فیکس اپ کار استفاده نمایید.

اجزای تشکیل دهنده کروز کنترل

کروز کنترل نیز همانند بسیاری از قطعات خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. هر کدام از قطعات وظایف خود را انجام می دهند. در ادامه به معرفی این اجزا خواهیم پرداخت.

  1. ماژول فرمان کنترل کروز: این قسمت وظیفه صدور قطع و وصل، افزایش و کاهش سرعت را بر عهده دارد. در واقع هنگام فعال سازی کنترل کروز، هدایت خودرو را انجام می دهد.

  2. ماژول کنترل الکتریکی کروز:  هر واحد الکتریکی برای تحلیل و پردازش اطلاعات نیاز به یک واحد مرکزی دارد. این هسته در کروز نیز وظیفه پردازش اطلاعات و صدور فرمان را بر عهده دارد.

  3. عملگرها: عملگر ها بعد از دریافت دستور از سوی ECU عمل می کنند. وظیفه آنها باز و بسته نمودن دریچه گاز می باشد. انواع عملگرها به سه نوع الکتریکی، خلاء و سیستم فاقد عملگر تقسیم می شوند.

دکمه های آپشن کروز کنترل خودرو

دکمه های آپشن کروز کنترل خودرو - فیکس اپ کار
دکمه های آپشن کروز کنترل خودرو – فیکس اپ کار

در ادامه آشنایی با آپشن های کروز کنترل باید دکمه های تنظیم آن را بشناسیم. با شناخت کامل این دکمه می توانیم با این سیستم به خوبی کار بنماییم. در ادامه با معرفی دکمه های آپشن کروز کنترل همراه ما باشید.

  1. دکمه Set: برای تنظیم سرعت خودرو از این دکمه استفاده می شود. برای تنظیم آن ابتدا سرعت را به میزان دلخواه خود میرسانیم و بعد از این دکمه استفاده می نماییم.

  2. دکمه Accel: ممکن است بعد از تنظیم سرعت خودرو بخواهید آن را افزایش دهید. جهت افزایش سرعت خودرو از این دکمه استفاده می شود. با هر بار فشار دادن آن یک کیلوتر بر ساعت بر سرعت شما افزوده می شود.

  3. دکمه Cost: ممکن است نیاز داشته باشید تا سرعت تنظیم شده را کاهش بدهید. برای این کار از این دکمه استفاده می نمایید. این دکمه عملی بر عکس دکمه Accel دارد.

  4. دکمه Resume: عملکرد این دکمه به گونه ای می باشد که سرعت خودرو را به قبل از سرعت کنسل کردن می رساند. ممکن است بعد از کنسل کردن بخواهید دوباره به سرعت پیشین تنظیم کنید. از این دکمه برای این زمان استفاده می شود.

  5. دکمه Cancel: این دکمه برای لغو تنظیم سرعت کروز می باشد. البته با فشردن پدال ترمز نیز این سیستم قطع خواهد شدو به حالت دستی بر میگردد.

مکان هایی که بهتر است از کروز کنترل استفاده نشود

پیشرفت تکنولوژی برای راحتی انسان ها می باشد. آپشن کروز کنترل کروز نیز برای راحتی رانندگان اختراع و توسعه داده شده است. این آپشن مخصوصاً برای افرادی که دچار درد کمر و پا هستند بسیار موثر می باشد. اما باید توجه کنید که این آپشن همیشه و در همه جا کارآیی خود را ندارد. حتی ممکن است استفاده بی موقع از این آپشن خطر آفرین باشد.

استفاده از آپشن کروز کنترل در جاده هایی با مسافت زیاد و امن توصیه می شود. در مسیر هایی که سطح جاده ناهموار می باشد از این آپشن استفاده نشود. زیرا در این جاد ه ها راننده نیاز دارد تا سرعت خود را به موقع کاهش دهد. همچنین در مسیر های پر ترافیک مانند مسیر های شهری نیز همین قاعده برقرار می باشد. در جاده های پر ترافیک باید دائماً سرعت را کم و زیاد کرد. در جاده های لغزنده، پر پیچ و خم و دارای شیب تند نیز استفاده از این آپشن توصیه نمی شود.

خودرو هایی که دارای کروز کنترل می باشند

پس از آشنایی با آپشن کروز کنترل و نوع عملکرد آن به معرفی خودروهایی که دارای این آپشن می باشند می پردازیم. گرچه این آپشن از زما نهای دوری در خودرو ها استفاده میشده است اما امروزه از این آپشن جذاب در بسیاری از خودرو ها استفاده می شود که به معرفی تعدادی از آنها می پردازیم.

  • هیوندای یکی از کارخانجاتی می باشد که در خودروی خود از این آپشن استفاده می نماید. از مدل های دارای سیستم کروز می توان به  هیوندای ونو، ورنا، آئورا، I20 اشاره کرد. همچنین فیکش آپ کار در زمینه تعمیر خودرو به عنوان تعمیرگاه هیوندای آماده ارائه خدمات می باشد.

  • از دیگر کارنجات پیشرو در زمینه استفاده از آپشن کروز فولکس واگن می باشد. از جمله خودروهای این کارخانه که دارای آپشن کروز می باشد مدل پولو می باشد.

  • شرکت خودرو سازی کیا نیز از این قائله عقب نمانده و از این آپشن در خودرو های خود استفاده می نماید از جمله مدل های این شرکت مدل سونت می باشد. همچنین فیکس آپ کار به عنوان ارائه دهنده خدمات خودرو های خارجی جهت تعمیر کیا آماده ارائه خدمات خود می باشد.

  • کارخانه خودرو سازی نیسان نیز از کروز کنترل در خودرو های خود استفاده می نماید. از جمله مدل هایی که این آپشن در آن گنجانده شده مدل مگنیت می باشد. جهت تعمیر نیسان می توانید از خدمات تخصصی فیکس آپ کار استفاده نمایید.

  • دیگر کارخانه خودرو سازی پیشرو در استفاده از این آپشن رنو می باشد. از جمله مدل هایی که دارای این آپشن هستند می توان به مدل های ترابیر، کیگر و کوئید اشاره کرد. در مورد هر گونه خدمات از جمله تعمیر رنو می توانید به فیکس آپ کار مراجعه نمایید.

خودرو هایی که قابلیت نصب آپشن کروز کنترل دارند

خودورهای نام برده شده در بالا از جمله خودروهای دارای کروز کنترل به صورت فابریک می باشند. اما این آپشن آنقدر جذاب است که خیلی ها علاقه مند به نصب آن هستند. باید توجه داشته باشید که برای خرید آن از فروشگاه های معتبر استفاده نمایید. این قطعه هم به صورت نو و هم به صورت قطعات استوک خودرو در بازار موجود می باشد.

متاسفانه نصب این آپشن بر روی همه خودرو ها امکان پذیر نمی باشد. اما بعضی از خودرو ها امکان نصب کروز کنترل را دارند. ساختار این خودرو ها امکان نصب این آپشن جذاب را به شما می دهند. در ادامه به  تعدادی از خودروهایی این امکان را فراهم میکنند اشاره خواهیم کرد. تعدادی از این خودرو ها شامل خودروی چانگان، سراتو 1600، هیوندای النترا، لیفان x60، مزدا 3، سوزوکی ویتارا، برلیانس، جک و ال 90 می باشد.